Friday, November 11, 2011

Mengata Belakang

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

Pada kali ini, saya ingin membincangkan mengenai adat orang melayu iaitu 'mengata belakang'. Sememangnya budaya ini memang sebati dalam diri kita jika kita ini digelar sebagai orang melayu dan berdarah melayu. Budaya mengata belakang ini sememangnya terjadi antara kita semua sekiranya kita tidak senang atau tidak berpuas hati dengan seseorang. Sebaliknya, jika untuk memuji seseorang, orang melayu akan memuji di hadapan seseorang dan tidak memuji di belakang.

Adakah perkara ini dituntut oleh Islam?

Sebenarnya sekiranya kita merujuk kembali kepada tuntutan Islam, Islam melarang umatnya mengata orang di belakang. Islam menuntut supaya umatnya untuk mengkritik seseorang, ia perlulah dibuat secara pertemuan empat mata dan bukannya mengata di belakang. Oleh sebab orang melayu itu lemah-lembut dan terlalu menjaga hati dan air muka seseorang, mengkritik seseorang di belakang menjadi budaya melayu. Menurut Tun Dr. Mahathir, orang melayu terlalu berlemah-lembut sehinggakan penjajah hanya menggunakan tipu muslihat melalui perjanjian untuk menjajah tanah melayu contohnya Perjanjian Pangkor dan sebagainya.

Begitu juga untuk memuji seseorang, Islam menuntut umatnya untuk memuji seseorang di belakang dan bukannya memuji secara berdepan. Sikap ini yang menjadikan orang melayu mempunyai sikap 'mengampu' untuk mendapatkan sesuatu daripada pemimpin mereka. Sekiranya kita melihat bangsa Jepun, mereka akan mengambil tempat parkir bossnya sekiranya boss mereka datang lewat ke pejabat. Bangsa Jepun sebenarnya meniru tuntutan ajaran Islam dan berlainan dengan kita sebagai bangsa Melayu yang sangat takut mengkritik bossnya sendiri.

Inilah budaya 'terbalik' antara tuntutan Islam dan budaya melayu. Islam menuntut umatnya untuk mengkritik seseorang adalah secara 'berdepan' manakala untuk memuji seseorang adalah 'di belakang' seseorang. Wallhua'lam.

Sekian, terima kasih.

No comments: