Monday, March 9, 2015

Kotor tetapi Suci dan Bersih tetapi Tidak Suci

Kotor tetapi suci dan bersih tetapi tidak suci – Rasa pelik tak tajuk entri yang saya tulis pada kali ini? Memang pelik jika kita fahami betul-betul maksud dan makna tajuk ini.
 
Jika sesuatu pakaian kotor, tidak semestinya ia tidak suci dan jika sesuatu pakaian itu bersih tidak semestinya ianya suci.
Jika kita fahami betul-betul syarat sah solat, salah satu syarat sah solat ialah kita perlu suci daripada najis pada pakaian atau badan kita bukannya bersih daripada segala kekotoran.
Bagaimana jika sesuatu pakaian itu kotor tetapi suci? Sudah tentu solat kita adalah sah jika kita gunakan. Contohnya ialah kita memakai sehelai baju yang sudah seminggu tidak dibasuh. Sudah tentu segala kotoran akan melekat pada pakaian kita tetapi masih belum terkena najis. Selagi mana baju ini masih belum terkena najis, selagi itu ianya sah untuk dipakai ketika solat.
Jika pakaian itu terkena najis dan dibasuh tetapi tidak suci, sudah tentu pakaian ini tidak sah jika digunakan untuk menunaikan solat. Contohnya, sehelai baju yang terkena najis kemudian direndam selama beberapa hari dengan sabun basuh. Kemudian, baju ini terus dijemus tanpa dibilas untuk membuang semua saki-baki najis yang masih terdapat pada baju tersebut. Baju ini sudah pasti tidak sah untuk digunakan ketika solat walaupun berbau wangi kerana masih tidak suci.
Begitu juga halnya dengan kulit kita. Sesuatu yang dikategorikan sebagai najis yang keluar daripada kulit kita ialah darah dan nanah. Selainnya ia tidak dikira sebagai najis. Contohnya, ada air yang keluar dari kulit kita kerana kita ada masalah kulit. Air ini tidak dikira sebagai najis dan ianya adalah kotoran. Jika ia terkena pada pakaian kita, pakaian kita masih sah untuk digunakan dalam solat.
Jelaslah di sini bahawa suci dan bersih itu sebenarnya membawa erti yang berbeza dari sudut fekah khususnya apabila kita ingin memakai sesuatu pakaian dalam solat. Apa yang penting di sini kita harus jelas bahawa yang kotor itu tidak semestinya tidak suci dan yang bersih itu tidak semestinya suci.
Wallhua’lam.