Wednesday, March 18, 2015

Tip Berpakaian Untuk Lelaki

 
 
Anda jangan fikir bahawa jika anda ke mana-mana khususnya ke pejabat, anda boleh memakai baju dan seluar serta tali pinggang dan kasut dengan sewenang-wenangnya khususnya daripada segi kombinasi warna. Jika anda silap dalam pemilihan kombinasi warna, orang akan menganggap anda tidak tahu etika untuk berpakaian apatah lagi ketika menghadiri temuduga.
 
Di sini saya kongsikan beberapa tip khusus untuk berpakaian bagi lelaki :
 
1. Baju dan Seluar
 
Bagi baju dan seluar, pastikan kombinasi warna adalah tidak sama atau bertentangan. Jika baju anda berwarna gelap, anda perlu berseluar warna cerah. Begitu juga jika baju anda berwarna cerah maka anda perlu berseluar warna gelap.
 
Jika anda berbaju gelap, jangan pula berseluar warna gelap. Begitu juga jika anda berbaju cerah, jangan pula berseluar cerah. Adalah menjadi kesilapan sebahagian orang apabila berpakaian begini.
 
Contohnya ialah jika baju anda berwarna putih, anda perlu memakai seluar berwarna hitam ataupun biru gelap. Elakkan jika berpakaian putih maka anda berseluar berwarna kuning kerana ini kombinasi warna cerah.
 
2. Tali Pinggang dan Kasut
 
Kombinasi warna tali pinggang dan kasut adalah perkara yang sering diabaikan oleh ramai orang lelaki.
 
Tahukah anda bahawa pemakaian tali pinggang dan kasut sebenarnya mempunyai kombinasi warna tersendiri?
 
Kombinasinya ialah ianya perlu sama antara satu sama lain. Jika tali pinggang berwarna hitam, maka kasut perlu berwarna hitam. Beigtu juga jika tali pinggang berwarna koko maka kasut perlu berwarna koko.
 
Orang yang memakai tali pinggang koko sering melakukan kesilapan kerana mereka kerap akan memakai kasut berwarna hitam. Ini adalah perkara yang sering diabaikan oleh orang ramai. 
 
Sepatutnya ialah apabila memakai tali pinggang berwarna koko, maka kasut pun perlu berwarna koko. Begitu juga dengan tali pinggang hitam di mana kasut perlu juga berwarna hitam.
 
Setakat ini sahaja tip-tip yang boleh berkongsi dengan saya. Saya mengalu-alukan sekiranya anda dapat share artikel ini kerana ramai orang tidak mengetahui perkara ini.
 
Sekian, terima kasih.
 
 
http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: