Thursday, June 28, 2012

Apabila Peminta Sedekah Datang Kepada Kita...


Sudah menjadi lumrah alam di tanah air Malaysia ini di mana-mana sahaja ada peminta sedekah. Baik di depan bank, kedai makan, kaki lima keda-kedai dan sebagainya. Saya bukan maksud menghina. Tetapi kadang-kadang kita berfikir dua kali sama ada ingin menderma atau tidak. Sekiranya menderma, kita takut kena tipu dan sekiranya tidak menderma, kita merasakan kasihan kepada mereka.

Bagaimana pula dengan persoalan agama mengenai perkara ini?

Menurut Ustaz Azhar Idrus, sekiranya kita tidak yakin sama ada peminta derma atau sedekah itu benar atau penipu, maka harus kita beri kepadanya. Sekiranya dia sebenarnya memang berhajat, maka kita dapat pahala sedekah dan sekiranya memang dia seorang penipu, maka kita dapat dua pahala iaitu pahala sedekah dan pahala kena tipu.

Peminta derma memang diyakini seorang penipu maka tidak harus kita memberikan wang kepada mereka. Memberi pertolongan dalam perkara dosa itu haram menurut pandangan sebahagian sarjana Islam.

Walaubagaimanapun, kita perlulah kita ikhlas untuk melakukan amal jariah. Ini adalah supaya kita sentiasa mendapat keredhaan dan keberkatan dari Yang Maha Esa. InsyaAllah.


Sekian, terima kasih.

http:.//wankamarul701.blogspot.com

No comments: