Wednesday, March 7, 2012

Meneladani Gaya Pengurusan Daim Zainuddin

Pada kali ini, saya ingin membawa saudara-saudari sekalian untuk meneladani gaya pengurusan mantan Menteri Kewangan Malaysia iaitu Tun Daim Zainuddin dalam menguruskan ekonomi Negara. Saya lebih ‘berkenan’ memilih beliau untuk dijadikan contoh dalam pengurusan kewangan kita kerana beliau adalah seagama dan sebangsa dengan kita. Adalah lebih mudah kepada kita untuk mencontohi beliau dalam menguruskan ekonomi negara. Bagi saya, adalah tidak salah kepada kita untuk meniru gaya beliau dalam menguruskan ekonomi negara untuk diterapkan ke dalam diri kita kerana Imam al-Ghazali mengatakan bahawa diri kita sendiri adalah ibarat negara di mana sultan adalah hatinya manakala tangan dan kaki kita adalah tentera kita sendiri. Berikut adalah sifat-sifat Daim Zainuddin yang dapat saya petik daripada sebuah buku yang bertajuk ‘Daim Insan di Sebalik Enigma’ oleh Cheong Mei Sui dan Adibah Amin.


Tabik Hormat Untuk Daim - Utusan Malaysia


1. MENGAWASI SETIAP BUTIR PEKERJAAN

Dapat difahami bahawa beliau (Daim) mengawasi setiap pekerjaan di bawah seliaan beliau. Ini dapat dihayati semasa beliau menjadi pemaju hartanah melalui Syarikat Maluri. Segala perhitungan dibuatnya sendiri, butir yang terkecil pun dirancangnya sendiri bagi pembangunan projek beliau. Beliau memang berada di tempat binaan siang dan malam. Bahkan kewangan juga diawasinya sendiri. Perbelanjaan yang tidak perlu dipotongnya. Setiap aspek projek dikajinya, dari kejuruteraan awam sehingga kerja meletak batu-bata. Beliau juga tidak mudah ditipu oleh kontraktor cina apabila mereka menggunakan helah. Pendek kata, beliau
tidak menyerah sesuatu kepada nasib. Sifat ini yang membawa kejayaan kepada Syarikat Malurinya.

Sewaktu Daim menjadi Menteri Kewangan pula, beliau mengawasi Kementerian Kewangan dengan ketat. Setiap agensi Kerajaan diawasinya, menyebabkan pengurus-pengurus mendongkol kerana kini terkongkong. Daim juga bersikap tegas dan keras terhadap skandal, krisis dan kegagalan yang melemahkan ekonomi negara dari dalam. Gaya keras Menteri Kewangan tersebut telah mencegah penyakit itu daripada membawa ke seluruh ekonomi negara. Dalam beberapa tahun, dengan keazaman dan ketekunan menghadapi rintangan dan tuduhan, Daim telah memulihkan ekonomi dan membuktikan gaya pengurusannya berkesan.

2.      FOKUS KEPADA MASALAH

Daim amat fokus akan sesuatu dalam menyelesaikan masalah apatah lagi sekiranya masalah itu adalah amat rumit untuk diselesaikan. Pada tahun 1981, Daim telah dihantar ke Amerika Syarikat oleh Dr. Mahathir Mohammad (1981) bagi menyelesaikan masalah mengenai timah di mana Pentadbiran Perkhidmatan Am (GSA) yang sangat besar stok timahnya telah memasukkan timah ke pasaran menyebabkan harganya jatuh. Ini akan menjejaskan ekonomi Malaysia apabila harganya jatuh kerana timah merupakan perusahaan utama negara ini dan menjadi mata pencarian utama sebahagian rakyat Malaysia. 

Pada mulanya dua perjumpaan awal adalah sukar dan harapan untuk berjaya adalah amat tipis apabila rombongan Daim berada di sana. Ini kerana orang Amerika tidak dapat dipengaruhi dengan fakta dan angka. Kemudian, pada hari lainnya, Daim menggunakan pendekatan lain iaitu menggunakan isu keselamatan komunis di mana beliau menceritakan usaha Kerajaan Malaysia menumpaskan gerakan komunis di negara ini dan mendakwa Malaysia sahaja yang merupakan negara berjaya menumpaskan komunis. Ini kerana komunis memperalatkan orang bekerja di lombong timah bagi menyokong dakyah anasir mereka. Akhirnya, ia berjaya menawan simpati orang Amerika. Isyarat pun diberi bahawa pihak Malaysia akan mendapat layanan adil. Pihak GSA kemudian menghadkan jualan mereka kepada 3,000 tan setahun selama tiga tahun bagi jualan timah mereka. ‘Misi mustahil’ telah terbukti tidak mustahil melalui usaha yang direncakan oleh Daim.

3. TIDAK SUKA BERHUTANG

Salah satu gaya pengurusan Daim yang paling awal dan ketara ialah pengurangan kadar pengurangan kadar pertumbuhan hutang luar negeri Malaysia. Sewaktu tahun 1985 sehingga 1991, kadar pertambahan hutang luar negeri adalah sebanyak +14.2% (1985), 1986 (+18.9%), 1987 (-0.3%), 1988 (-6.7%), 1989 (-10.3%), 1990 (-1.5%) dan 1991 (+5.5%). Pertambahan hutang luar negeri mengalami pertumbuhan negatif tahun 1987, 1988 dan 1989 kerana Malaysia telah membayar kembali hutang luar negerinya sebanyak RM6.8 billion yang lebih dahulu daripada yang dijadualkan yang menjadi suatu rekod bagi negara membangun.

4. BERBELANJA MENGIKUT BATAS KEMAMPUAN

Daim menghentikan kebiasaan meminjam sebagai cara menambah wang untuk dibelanjakan. Beliau memotong perbelanjaan agar selaras dengan pendapatan. Perkara ini menyebabkan sektor awam dan sektor swasta marah kepada beliau apabila mereka ingin mendapatkan peruntukan dan kontrak-kontrak kerajaan yang mereka harapkan.

Sewaktu Malaysia dilanda kemelesetan ekonomi pada pertengahan tahun 1985, Daim memotong peruntukan pembangunan bagi Rancangan Malaysia Kelima dari RM74 bilion kepada RM37 bilion. Kemudian, setelah harga barangan seperti minyak kelapa sawit dan getah naik, beliau meningkatkan perbelanjaan kepada RM47 bilion. Jelas sekali, gaya pengurusan beliau adalah berbelanja mengikut batas kemampuan yang selari dengan pendapatan.

5. BERCITA-CITA TINGGI UNTUK MENCAPAI KEJAYAAN

Bak kata Imam Abu Hanifah, “Gantunglah cita-citamu di tempat yang tinggi sehingga tidak dapat dicapai oleh orang lain, kerana cita-cita merupakan sumber kekuatan yang tidak terhingga dari segi zahir dan batinnya.” Sesetengah pepatah mengatakan, “Pegang bara api biar sampai jadi arang.”

Usaha Daim untuk memulihkan ekonomi Malaysia di tengah kemelesetan ekonomi dunia adalah amat sukar. Banyak ramalan tersiar bahawa Daim pasti tumpas dalam usaha memulihkan ekonomi Malaysia. Mungkin yang paling tajam sindirannya muncul dalam bentuk lukisan di sebuah majalah serantau pada bulan Mac 1986. Lukisan itu menunjukkan seorang lelaki sedang menolak sebuah roda besar naik ke atas bukit. Tafsiran lukisan itu merujuk kepada Sisyphus dalam mitos Yunani yang telah dihukum oleh Dewa-dewa agar menolak roda naik ke bukit, kemudian roda itu berguling turun semula dan terpaksalah dia menolaknya naik semula, berulang-ulang zaman-berzaman. Alamatnya ialah usaha Daim pasti gagal.

Namun, sangkaan kegagalan usaha Daim dalam memulihkan ekonomi Malaysia meleset sama sekali. Mereka yang ragu ini kemudian memberi penghargaan yang tegas kepada wawasan, keberanian dan keazaman yang memungkinkan perkara yang tidak mungkin. Kini, dipersetujui bersama bahawa Daim, melalui perubahan asasi dan sering tidak disukai ramai, telah melakukan apa yang perlu dilakukan. Beliau telah memulihkan dan menyusun semula ekonomi ke arah pertumbuhan lebih semarak. Daim telah berjaya merubah ekonomi Malaysia dari pertumbuhan negatif 1.1% (-1.1%) pada tahun 1985 kepada +8.9% pada tahun 1988!

6. BERANI MENGAMBIL RISIKO

Sikap ingin ketara apabila Daim memutuskan untuk memisahkan Bursa Saham Kuala Lumpur (BSKL) dari Bursa Singapura. Ini adalah kerana BSKL ketika itu dijalankan sekali seiring dengan Bursa Singapura. Apabila wujud masalah di Bursa Singapura dan perlu ditutup, maka BSKL juga perlu ditutup. Bagi Daim, amatlah malang sekali Malaysia sebagai negara merdeka tetapi Bursanya adalah sebaliknya dan masalah di negara asing tidak seharusnya menjejaskan keadaan di Malaysia.

Majalah serantau, Asiamoney ketika itu  mengkritik Daim dan meragui kemungkinan berjayanya pelan induk untuk pembangunan pesat sektor kewangan Malaysia. Pelan induk itu termasuklah menjadikan Kuala Lumpur sebuah pasaran ekuiti yang kuat, mempunyai pasaran bon yang cergas dan canggih, dan menyusun semula sektor bank agar kecil bilangannya tetapi kukuh dan mematuhi undang-undang. Anggapan Asiamoney adalah berdasarkan keraguannya pada tanggapan bahawa Daim tidak memberi cukup masa kepada sektor kewangan untuk bersedia mengendalikan pembangunan sebesar itu. Sebenarnya, Daim telah mengingatkan berkali-kali bersedia menghadapi perubahan itu.

Peristiwa-peristiwa tahun 1993 membuktikan wajarnya langkah Daim memisahkan Bursa Saham Kuala Lumpur-Singapura dan mengarahkan firma-firma sekuriti Malaysia bersatu atau meningkatkan modal berbayar mereka. Dalam keadaan pasaran melambung pada tahun 1993, BSKL telah mengendalikan jumlah perdagangan RM2-3 bilion sehari, terbesar sejarahnya malah lebih besar daripada Tokyo dan New York.

Setakat ini dulu tulisan saya mengenai gaya pengurusan Daim Zainuddin sewaktu menjadi Menteri Kewangan. Saya hanya memetik enam sikap gaya pengurusan beliau iaitu mengawasi setiap butir pekerjaan, fokus kepada masalah, tidak suka berhutang, berbelanja mengikut batas kemampuan, bercita-cita tinggi untuk mencapai kejayaan dan berani mengambil risiko. Semoga kita dapat mencontohi gaya pengurusan beliau. InsyaAllah.

4 comments:

Unknown said...

Salam Tuan,

Saya tercari - cari buku Lelaki Di Sebalik Enigma ini, tapi masih gagal menemuinya. Harap - harap dapat memberi panduan di mana saya boleh dapatkannya.

Terima kasih, artikel yang ringkas tapi mantap.

wankamarul701 said...

Wsalam Deset Rose,

Sebenarnya buku tersebut sudah tidak diterbit lagi kerana saya sudah menghubungi penerbitnya iaitu Pelanduk Publications. Buku tersebut saya fotostat dari buku perpustakaan saya ketika belajar di universiti.

Sekian, terima kasih.

aida zainal said...

hai , assalamulaikum . saya student upper6 di kk, sabah. saya buat kajian pasal tun daim . dimana boleh dapat buku daim yang diam ngan buku insan di sebalik enigma tue ?

wankamarul701 said...

Wsalam Saudari Aida Zainal.. Buku Daim Insan Di Sebalik Enigma sudah tidak dicetak lagi selepas saya hubungi penerbit buku tersebut. Buku Daim yang Diam saya tidak pasti bagaimana. Tapi kedua-dua buku ini saya fotostat dari buku perpustakaan semasa saya belajar dahulu.

Terima Kasih.