Thursday, May 11, 2023

Tujuan OPR Dinaikkan dari Masa ke Semasa

Bismillah.

OPR atau kaedah faedah pembiayaan sentiasa dinaikkan dari masa ke semasa buat masa sekarang. Sebagai rakyat marhaen, kita sudah tentu memarahi kerajaan kerana gagal mengawal tindakan yang dilakukan oleh Bank Negara Malaysia (BNM).

Sebenarnya, ini adalah satu strategi untuk mengawal kenaikan harga barang di pasaran. Apabila OPR naik, maka ini akan menyusahkan para peminjam bank kerana komitmen kewangan akan bertambah. Secara tidak langsung, mereka akan kurang membeli barang di pasaran. Mahu tidak mahu harga barang di pasaran tidak akan naik kerana permintaan akan kurang kerana rakyat tidak akan ghairah untuk membeli-belah.

Apabila OPR naik juga, orang juga tidak akan membeli rumah kerana kadar faedah terus naik. Mahu tidak mahu pemaju tidak akan menaikkan harga hartanah kerana akan kurang pembeli. Ini akan mengekang harga rumah dari terus naik saban tahun.

Sudah tentu cara ini bagus untuk mengawal kenaikan harga barang. Tetapi, dari satu segi ini akan menyusahkan para peminjam bank yang mempunyai hutang yang banyak.

Wallhua’lam.

https://wankamarul701.blogspot.com

 

No comments: