Wednesday, March 29, 2023

Bunga Bukan Sekuntum, Pelanggan Bukan Seorang

Bunga bukan sekuntum, pelanggan bukan seorang.

Kata-kata ini mungkin boleh menjadi kata-kata azimat kepada sesiapa yang ingin terjun dalam bidang jualan.

Sememangnya bidang jualan menjanjikan pendapatan tanpa had kepada sesiapa yang ingin menceburinya. Akan tetapi, apabila ingin menjual maka mesti ada pembeli. Dalam usaha untuk mencari pembeli produk kita menjadi sesuatu yang sukar kepada kita. Bakal pembeli atau pelanggan mungkin akan datang bertanya kepada kita tetapi belum tentu ingin membeli produk atau barang jualan kita.

Jika seseorang pelanggan ingin betul-betul mendapatkan perkhidmatan atau produk kita, mereka akan terus menghubungi kita dan terus membuat bayaran tanpa soal jawab yang bukan-bukan.

Kadang-kadang perkara ini membuatkan kita menjadi fed up dan akhirnya berkata ada baiknya bekerja makan gaji sahaja. Buat kerja dan tiap-tiap bulan gaji akan masuk pada hujung bulan dengan izin Allah s.w.t.

Apabila pelanggan tidak jadi untuk membeli barang kita, kita perlu positif dan perlu mencari pelanggan yang baru. Anggap sahaja kita akan menemui pelanggan yang lebih baik berbanding dengan pelanggan yang menolak untuk membeli barang kita.

Apabila saya masuk perniagaan bisnes buku, saya akan bertanya kepada penjual buku, “Bagaimana sekiranya stok buku-buku ini tidak terjual?” Mereka akan menjawab, “Semua rezeki adalah milik Allah s.w.t.” Apabila saya memasuki bisnes sewa kereta dan bertanya kepada pengusaha kereta sewa bagaimana jika tiada orang sewa kereta-kereta ini? Para pengusaha kereta sewa ini akan menjawab, “Semua rezeki adalah milik Allah s.w.t.”

Begitulah hakikatnya apabila kita apabila terlibat dalam bidang jualan. Jangan berputus-asa apabila mencari pelanggan untuk membeli perkhidmatan ataupun produk kita kerana semua rezeki adalah milik Allah s.w.t.

Wallhua’lam.

https://wankamarul701.blogspot.com

No comments: