Tuesday, February 15, 2022

Ledakan Media Sosial Facebook: Setiap Sesuatu Ada Awal dan Akhirnya

Teringat saya suatu ketika dahulu sekitar tahun 2006 – 2007, ramai kawan-kawan saya menggunakan frienster sebagai platform media sosial sebelum ramai orang beralih kepada Facebook. Saya mula menggunakan Facebook setelah diperkenalkan oleh rakan sekolah saya pada tahun 2007 untuk mudah berhubung. Tidak lama selepas itu Facebook menjadi trend utama yang digunakan oleh mana-mana penggiat media sosial.

Saya fikir tanda salah satu kewujudan Tuhan ialah setiap sesuatu ada awal dan akhirnya. Saya fikir, bilakah trend penggunaan Facebook ini akan berakhir? Jika Facebook boleh mengambil alih peranan Friendster maka tidak mustahil suatu hari nanti ada platform media sosial yang lain akan mengambil peranan Facebook.

Mark Zuckerberg sebenarnya mengambil idea kawannya iaitu Winklevoss bersaudara untuk membina sosial media pada tahun 2004. Walaupun dibawa ke mahkamah, Winklevoss gagal kerana idea ini sebenarnya masih belum dipatenkan.

Kini pada tahun 2022, pemilik Facebook iaitu Mark Zuckerberg mengalami kerugian sebanyak RM100 bilion dalam masa sehari dan ini merupakan antara kerugian yang pernah dicatat dalam sejarah tamadun manusia. Ini adalah disebabkan oleh tiada pertumbuhan pengguna Facebook pada suku keempat 2021 berbanding tempoh sebelumnya di mana Facebook kehilangan 500 juta pengguna aktif harian. Tambahan pula Apple mengehadkan pengiklanan untuk Facebook.

Pada hari ini, masyarakat di seluruh dunia beralih kepada penggunaan TikTok di mana generasi muda mula beralih kepada platform ini berbanding Facebook yang digemari oleh golongan tua yang akan membantutkan pengguna muda pada masa hadapan.

Walaupun Mark Zuckerberg pernah berkata, “Pada zaman sekarang, jalan yang pasti gagal adalah tidak berani mengambil risiko.” Akan tetapi, saya percaya bahawa lambat-laut Facebook akan terkubur pada suatu hari nanti.

Wallhua’lam.

https://wankamarul701.blogspot.com

No comments: