Thursday, December 16, 2021

Jangan Mengharapkan Sesuatu yang Tidak Pasti Dalam Hidup Ini

Apabila mengenang perkara yang lepas, saya mula belajar bahawa kita jangan mengharapkan sesuatu yang tidak pasti dalam kehidupan ini.

Saya masih ingat sekitar tahun 2012 iaitu ketika saya menyambung Ijazah Sarjana saya buat kali pertama secara separuh masa di Universiti Malaysia Terengganu (UMT) dalam bidang matematik. Ketika itu juga saya menerima tawaran kerja di Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Walau bagaimanapun, gaji yang ditawarkan oleh LHDN ketika itu adalah lebih rendah daripada jawatan semasa saya ketika itu.

Saya fikir setelah menamatkan pengajian Ijazah Sarjana yang dijangka siap pada akhir tahun 2012 yang mengambil masa selama 4 semester saya mungkin boleh memohon kerja lain yang jauh lebih baik dari sekarang pada ketika itu. Dan saya mengambil keputusan untuk menolak tawaran kerja baru tersebut ditambah pula dengan kerja baharu yang ditawarkan gaji lebih rendah.

Malangnya, tidak lama selepas itu setelah saya membuat pembentangan di seminar mengenai kertas kerja yang berkaitan dengan tesis Ijazah Sarjana saya di Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), ada pensyarah yang menyatakan bahawa tesis saya itu adalah terlalu general dan tidak mencapai tahap Ijazah Sarjana.

Ibarat jatuh ditimpa tangga. Dikejar tak dapat dikendong keciciran. Dengan kata lain, saya perlu membuat tesis tajuk lain atau lebih mudah membuat tesis yang baharu semula.

Sebenarnya, penyelia saya ketika mengambil sikap lepas tangan dan hanya tahu menabur janji manis sahaja. Ditambah pula saya bekerja di Kuala Lumpur dan sambung belajar pula di Terengganu. Saya pun hanya sempat menyambung Ijazah Sarjana saya buat kali pertama selama lima semester sahaja. Duit hangus sebanyak RM7,000 ketika itu ditambah pula terlepas peluang mendapat tawaran kerja lain.

Dari situ, saya mula berfalsafah dalam hidup saya bahawa jangan mengharapkan sesuatu yang tidak pasti dalam hidup ini!

Pengajarannya, saya seolah-olah percaya ketika itu saya akan berjaya menamatkan pengajian Ijazah Sarjana saya dan mendapat peluang pekerjaan yang setaraf dengan kelulusan baharu. Rupa-rupanya jangkaan saya meleset sama sekali.

Perkara yang lepas dan sudah berlaku usah dikenang lagi. Let bygones be bygones. Sekadar renungan dan pengajaran buat kita bersama. Dalam kehidupan ini, jangan mengharapkan benda yang tidak pasti.

Wallhua’lam. 


No comments: