Tuesday, December 28, 2021

Buat-Buat Minat Tidak Membawa Kita Ke Mana

Kadang-kadang kita mudah terpengaruh dengan orang-orang di sekeliling kita untuk membuat sesuatu.

Teringat lagi semasa saya bersekolah dahulu dan tinggal di asrama. Kononnya, untuk kita dilihat aktif dan sering bersukan sewaktu tinggal di asrama, saya mengikut kawan-kawan saya untuk bermain bola di waktu petang walaupun saya tahu saya sebenarnya tidak begitu minat untuk bersukan dan hanya buat-buat minat sahaja supaya kelihatan orang yang aktif. Namun, buat-buat minat hanya tinggal buat-buat minat sahaja untuk bermain bola pada setiap petang. Saya sebenarnya tidak berminat untuk bermain bola sepak pada waktu petang. Selepas itu, saya lupakan sahaja pasal bola.

Apabila rakan-rakan sepejabat cuba bersembang dengan saya mengenai bola apabila ada perlawanan Liga Inggeris contohnya saya berterus-terang sahaja dengan mereka, “Saya tak minat bola.” Setelah itu, kami akan bersembang mengenai tajuk-tajuk lain. Biarlah bola itu ditendang ke sana ke mari dan ditonton oleh para peminat bola di dalam stadium.

Apabila telah dewasa dan mempunyai pekerjaan yang tetap, saya terikut-ikut pula orang lain kononnya boleh menambahkan pendapatan sampingan. Contohnya, apabila orang mengatakan bahawa menulis novel itu sebenarnya laris dan menjana keuntungan lumayan, saya cuba untuk menulis novel dan sedikit-sebanyak membeli novel di pasaran untuk memahami gaya penulisan novel. Akhirnya saya dapati diri saya sebenarnya tiada bakat untuk menulis novel atau cerita-cerita fiksyen ini. Buat-buat minat saya ini sebenarnya membazir masa dan tenaga sahaja apatah lagi membakar duit sahaja.

Timbul pula minat saya untuk menjual buku secara online kerana terdapat juga saya membeli buku-buku yang menarik secara online melalui pengedar-pengedar buku. Saya cuba untuk menjadi seperti mereka menjual buku secara online. Apabila telah membeli buku daripada syarikat-syarikat penerbitan dengan diskaun tertentu dan sampai ke tangan, saya merasakan bahawa menjual buku secara online ini adalah membuang masa sahaja. Lagipun saya pun malas hendak pergi ke pejabat pos hendak pos buku-buku tempahan. Baik saya lupakan sahaja hasrat saya itu untuk menjual buku secara online.

Apabila saya merenung-renungkan diri saya ini, apa minat saya sebenarnya? Saya fikir saya sebenarnya minat membaca bacaan berat atau ilmiah dan jauh sekali untuk membaca buku-buku fiksyen. Begitu juga dengan buku-buku fiksyen agama. Walaupun sambutan buku-buku kategori memang mendapat sambutan ramai tetapi maaf – saya tidak berminat dengan buku ini. Membaca buku-buku kategori jenis ini mungkin hanya membuang masa saya sahaja.

Saya pernah berWhatsApp dengan seorang penjual buku sejarah dan bertanya kepada beliau bagaimana dengan jualan buku-buku beliau. Maklumlah orang-orang Malaysia ini suka membaca buku-buku ringan seperti novel dan sebagainya. Beliau hanya menjawab, “Berserah kepada qada’ dan qadar Allah s.w.t.” Saya begitu teruja dengan semangat beliau untuk menjual buku-buku ilmiah kepada masyarakat. Tentu ada sesuatu yang lebih bernilai di mata pekedai ini berbanding dengan keuntungan semata-mata.

Dalam kehidupan kita ini sebenarnya kita harus membuat perkara-perkara yang kita minat dan kita tahu. Benda kita tidak tahu sebenarnya boleh dipelajari dengan sesiapa yang ahlinya. Lama-kelamaan kita akan arif dalam bidang yang kita ceburi.

Wallahua’lam.

1 comment:

Linda said...

Salam tahun baru 2022 :))