Tuesday, August 10, 2021

Final Keirin Olimpik 2020: Jangkaan Saya Tepat

 



Jason Kenny dari Great Britain yang Memenangi Pingat Emas Acara Keirin

Apabila saya menonton televisyen mengenai harapan Azizul Hasni Awang, seolah-olah beliau menyatakan bahawa pingat emas acara keirin Olimpik 2020 akan menjadi milik Malaysia di samping membaca komen-komen netizen di Youtube bahawa Azizul atau Jijoe akan memenangi pingat emas acara ini hati saya berasa gusar.

Ini kerana pelumba keirin dari Great Britain Jason Kenny memasuki pusingan akhir acara ini dan saya menjangkakan beliau akan memenangi perlumbaan keirin ini kerana beliau telah memenangi pingat emas dalam acara ini dalam temasya olimpik yang lepas di Brazil dan telahan saya tepat apabila dia memecut awal selepas pacer meninggalkan trek perlumbaan meninggalkan pelumba-pelumba lain.

Ramai yang menyalahkan pelumba dari Australia iaitu Matthew Glaetzer yang menyebabkan Jijoe tertinggal atau gap terlalu jauh dari Jason Kenny. Mungkin itu strategi dari pelumba dari Australia ini tetapi taktik ini hanya makan diri sahaja kerana dia tidak memperolehi sebarang pingat.

Walau bagaiamanapun, peluang masih ada untuk memenangi emas dalam acara ini dalam temasya olimpik akan datang di Paris pada tahun 2024 nanti. Syabas kepada pasukan pelumba trek negara yang bermati-matian berjuang untuk memperolehi pingat untuk negara.

No comments: