Wednesday, November 11, 2020

Taktik Halus Jualan Keluaran Bumiputera di Pasar Raya Bukan Melayu

 Ini bukan rasis. Suka saya untuk bercerita di sini.

Isteri saya menceritakan ketika dia ingin mencari minyak Saji berat 2 kg di sebuah pasar raya bukan Melayu di Sungai Buloh didapati hanya minyak Saji berat 5 kg sahaja dijual. Akan tetapi, minyak Seri Murni keluaran bukan Bumiputera berat 2 kg banyak pula dijual. 

Saya menyatakan bahawa ini mungkin merupakan taktik halus pasar raya bukan Melayu. Kadang-kadang pasar raya bukan Melayu ini terpaksa menjual barangan keluaran Bumiputera di premis perniagaan mereka kerana terpaksa mengikut syarat-syarat yang ditetapkan oleh kerajaan untuk berniaga.

Satu lagi suka saya ingin ceritakan. Kalau kita perasan barang-barang keluaran Bumiputera kebiasaannya akan diletakkan di atas sekali atau di bawah sekali bagi satu-satu rak. Kebiasaannya, para pembeli akan memerhatikan barang-barang yang diletakkan di tengah-tengah rak dengan jarak penglihatan dalam lingkungan 3 - 7 kaki. Para pembeli tidak akan atau jarang mendongak untuk melihat barangan yang di atas sekali rak ataupun ingin membongkok badan mereka untuk melihat barangan yang diletakkan di bawah sekali rak. Kesannya, barangan Bumiputera yang dijual di pasar raya -pasar raya besar bukan Bumiputera tidak laku.

Inilah realiti yang berlaku dalam kehidupan pada hari ini. Peniaga bukan Bumiputera ingin melihat barangan keluaran Bumiputera tidak laku dan seterusnya akan gulung tikar.

Wallahua'lam.

No comments: