Salah satu risiko menukar kerajaan baru
ialah menteri-menteri kabinetnya adalah terdiri daripada orang-orang yang tidak
terlatih dalam mentadbir sebuah kerajaan. Apa yang lebih teruk lagi ialah
seseorang yang menang dalam PRU di sesebuah parlimen terus memegang jawatan
menteri dan salah satu yang tidak terkecuali ialah Dr. Maszlee bin Malek. Ramai
yang teruja dengan perlantikan Dr. Maszlee pada awalnya yang dilihat sebagai
tokoh cendekiawan yang mampu merencana hala tuju yang baru dalam hal ehwal
pendidikan negara.
Namun apa yang berlaku ialah Mat Maslan
sebenarnya lebih bijak dilihat apabila Dr. Maszlee menjadi menteri pendidikan.
Kadang-kadang cadangan yang dikemukakan oleh Dr. Maszlee mengundang pandangan
sinis daripada segenap masyarakat Malaysia khususnya mengenai pemakaian kasut
hitam dan stokin bagi pelajar-pelajar sekolah. Sepatutnya Dr. Maszlee
meletakkan satu asas yang besar ataupun blue print hala tuju dalam sistem
pendidikan Malaysia untuk masa akan datang. Contoh yang mudah ialah ketika Dr.
Mahathir menjadi menteri pendidikan apabila beliau memperkenalkan konsep 3M
iaitu ‘Membaca, Menulis, Mengira’.
Namun, apabila isu kuota matrikulasi
bumiputera dibangkitkan baru-baru ini, Dr. Maszlee mempertahankan kuota
bumiputera sebanyak 90% untuk kemasukan matrikulasi dan 10% untuk kuota bukan
bumiputera. Isu perkauman timbul apabila beliau menyatakan bahawa kuota
bumiputera ini perlu disebabkan banyak majikan pada hari ini mensyaratkan
graduan perlu fasih berbahasa Mandarin sekiranya untuk memohon pekerjaan yang
ditawarkan oleh pihak mereka. Dengan bahasa yang mudah, para majikan ini
sebenarnya ingin mengambil graduan berbangsa Cina sahaja untuk bekerja dengan
mereka.
Sebenarnya, isu pengambilan graduan yang
fasih berbahasa Mandarin oleh sesetengah majikan sudah lama berlaku dan isu ini
tidak menjadi panas kerana kurang diberi perhatian sehinggalah Dr. Maszlee
menyebut isu ini. Dengan kata lain, matrikulasi adalah hak bumiputera untuk
memasuki universiti dan peluang pekerjaan pula banyak dibuka kepada kaum bukan
Bumiputera. Walaupun bilangan pelajar bukan Bumiputera ditambah daripada 2,500
orang kepada 4,000 orang tetapi kuota 10% masih dikekalkan. Secara tidak
langsung, ini memberi peluang kepada pelajar bukan Bumiputera untuk mengikuti
program matrikulasi.
Sememangnya kuota 90% perlu disediakan
untuk bumiputera kerana kaum Bumiputera merupakan tuan kepada tanah air ini.
Pada pandangan saya, bukan masalah B40 ataupun tidak supaya kuota 90% perlu
diberi kepada Bumiputera, isunya ialah kaum Bumiputera merupakan tuan kepada
tanah air ini. Oleh itu, peluang pendidikan seharusnya dibuka seluas-luasnya
perlu dibuka kepada kaum Bumiputera supaya mereka mempunyai peluang yang cerah
untuk memasuki IPTA bagi kursus-kursus yang kritikal.
Jika mengikut logik akal sekalipun, adakah
tiada golongan Bumiputera yang berpendapatan T20 daripada kuota 90% ini yang
tidak dapat memasuki program matrikulasi ini?
Kaum bukan Bumiputera ataupun Cina boleh
memasuki kolej-kolej swasta yang diusahakan oleh kaum mereka sendiri. Bukankah
kolej-kolej swasta ini juga mendapat pengiktirafan daripada JPA atau MQA? Jika
mereka boleh memperjuangkan peperiksaan UEC supaya boleh dilaksanakan di
Malaysia, apa salahnya jika orang Melayu ataupun kaum Bumiputera sendiri ingin memperjuangkan
hak mereka sendiri?
Belanjawan yang dibentangkan oleh Menteri
Kewangan dari Lim Guan Eng amat mengguris hati dan perasaan orang Melayu kerana
buat pertama kalinya dalam sejarah tanah air ini sejak merdeka, sekolah
persendirian Cina diberikan bantuan oleh kerajaan dan perkara ini dibentangkan
dalam Dewan Rakyat. Sudah tentu kelakuan menteri DAP ini amat mencabar perasaan
orang Melayu.
Sememangnya kaum-kaum pendatang ini sudah
tentu tidak boleh dipercayai lagi walapun mereka dipilih atas prinsip integriti
untuk memerangi gejala rasuah yang menjadi amalan kerajaan terdahulu. Ironinya,
hak orang Melayu dalam bidang pendidikan dirobek sedikit demi sedikit setelah
kaum pendatang ini mendapat kuasa politik.
Wallhua’lam.
No comments:
Post a Comment