Thursday, June 13, 2019

Ketegasan Sikap Dr. Maszlee Menunjukkan Konsep Ketuanan Melayu Masih Terus Relevan

Salah satu risiko menukar kerajaan baru ialah menteri-menteri kabinetnya adalah terdiri daripada orang-orang yang tidak terlatih dalam mentadbir sebuah kerajaan. Apa yang lebih teruk lagi ialah seseorang yang menang dalam PRU di sesebuah parlimen terus memegang jawatan menteri dan salah satu yang tidak terkecuali ialah Dr. Maszlee bin Malek. Ramai yang teruja dengan perlantikan Dr. Maszlee pada awalnya yang dilihat sebagai tokoh cendekiawan yang mampu merencana hala tuju yang baru dalam hal ehwal pendidikan negara.

Namun apa yang berlaku ialah Mat Maslan sebenarnya lebih bijak dilihat apabila Dr. Maszlee menjadi menteri pendidikan. Kadang-kadang cadangan yang dikemukakan oleh Dr. Maszlee mengundang pandangan sinis daripada segenap masyarakat Malaysia khususnya mengenai pemakaian kasut hitam dan stokin bagi pelajar-pelajar sekolah. Sepatutnya Dr. Maszlee meletakkan satu asas yang besar ataupun blue print hala tuju dalam sistem pendidikan Malaysia untuk masa akan datang. Contoh yang mudah ialah ketika Dr. Mahathir menjadi menteri pendidikan apabila beliau memperkenalkan konsep 3M iaitu ‘Membaca, Menulis, Mengira’. 
Namun, apabila isu kuota matrikulasi bumiputera dibangkitkan baru-baru ini, Dr. Maszlee mempertahankan kuota bumiputera sebanyak 90% untuk kemasukan matrikulasi dan 10% untuk kuota bukan bumiputera. Isu perkauman timbul apabila beliau menyatakan bahawa kuota bumiputera ini perlu disebabkan banyak majikan pada hari ini mensyaratkan graduan perlu fasih berbahasa Mandarin sekiranya untuk memohon pekerjaan yang ditawarkan oleh pihak mereka. Dengan bahasa yang mudah, para majikan ini sebenarnya ingin mengambil graduan berbangsa Cina sahaja untuk bekerja dengan mereka.
Sebenarnya, isu pengambilan graduan yang fasih berbahasa Mandarin oleh sesetengah majikan sudah lama berlaku dan isu ini tidak menjadi panas kerana kurang diberi perhatian sehinggalah Dr. Maszlee menyebut isu ini. Dengan kata lain, matrikulasi adalah hak bumiputera untuk memasuki universiti dan peluang pekerjaan pula banyak dibuka kepada kaum bukan Bumiputera. Walaupun bilangan pelajar bukan Bumiputera ditambah daripada 2,500 orang kepada 4,000 orang tetapi kuota 10% masih dikekalkan. Secara tidak langsung, ini memberi peluang kepada pelajar bukan Bumiputera untuk mengikuti program matrikulasi.
Sememangnya kuota 90% perlu disediakan untuk bumiputera kerana kaum Bumiputera merupakan tuan kepada tanah air ini. Pada pandangan saya, bukan masalah B40 ataupun tidak supaya kuota 90% perlu diberi kepada Bumiputera, isunya ialah kaum Bumiputera merupakan tuan kepada tanah air ini. Oleh itu, peluang pendidikan seharusnya dibuka seluas-luasnya perlu dibuka kepada kaum Bumiputera supaya mereka mempunyai peluang yang cerah untuk memasuki IPTA bagi kursus-kursus yang kritikal.
Jika mengikut logik akal sekalipun, adakah tiada golongan Bumiputera yang berpendapatan T20 daripada kuota 90% ini yang tidak dapat memasuki program matrikulasi ini?
Kaum bukan Bumiputera ataupun Cina boleh memasuki kolej-kolej swasta yang diusahakan oleh kaum mereka sendiri. Bukankah kolej-kolej swasta ini juga mendapat pengiktirafan daripada JPA atau MQA? Jika mereka boleh memperjuangkan peperiksaan UEC supaya boleh dilaksanakan di Malaysia, apa salahnya jika orang Melayu ataupun kaum Bumiputera sendiri ingin memperjuangkan hak mereka sendiri?
Belanjawan yang dibentangkan oleh Menteri Kewangan dari Lim Guan Eng amat mengguris hati dan perasaan orang Melayu kerana buat pertama kalinya dalam sejarah tanah air ini sejak merdeka, sekolah persendirian Cina diberikan bantuan oleh kerajaan dan perkara ini dibentangkan dalam Dewan Rakyat. Sudah tentu kelakuan menteri DAP ini amat mencabar perasaan orang Melayu. 
Sememangnya kaum-kaum pendatang ini sudah tentu tidak boleh dipercayai lagi walapun mereka dipilih atas prinsip integriti untuk memerangi gejala rasuah yang menjadi amalan kerajaan terdahulu. Ironinya, hak orang Melayu dalam bidang pendidikan dirobek sedikit demi sedikit setelah kaum pendatang ini mendapat kuasa politik.
Wallhua’lam.

No comments: