Sudah tentu, contoh terbaik adalah
catatan-catatan tentang institusi Harem dalam Daulah Uthmaniyah.
Sultan yang diselubungi hawa nafsu
Bersama wanita-wanita bertelanjang dan mandi susu, serta gundik-gundik yang
tidak terbilang, sebahagiannya dipaparkan pada lukisan-lukisan erotik
tergantung di istana hari ini dan buku-buku rujukan sejarah. Benarkah harem dan
kehidupan di dalamnya begitu?
Persoalan ini memerlukan perbahasan
yang khusus. Institusi Harem adalah lambang kecermatan dan kemuliaan para
sultan memelihara batas-batas hubungan, tetapi menerima bayangan yang 180
darjah terbalik daripada apa yang sebenarnya.
Çağatay Uluçay dalam kitabnya
Padişahların Kadıları ve Kızları (Gadis dan Wanita Para Sultan) membuat catatan
berikut :
“Hakikatnya, kebanyakan pengembara
yang melawat Turki tidak boleh berbahasa Turki, dan mereka menghabiskan masa Bersama
kaum minority yang kebanyakannya adalah Kristian. Pengembara ini tidak mengesahkan
maklumat yang diceritakan kepada mereka, yang dalam banyak keadaan adalah tidak
tepat, dan membawa pengembara itu (dalam penulisan mereka) melakukan
kesalahan-kesalahan yang jelek."
Seseorang itu boleh mengagak setakat
manakah benarnya tinjauan-tinjauan itu yang sampai kepada kita melalui
pengembara asing dan artis-artis mereka. Demikian juga lukisan-lukisan yang
mereka lukiskan, serta buku-buku yang mereka karang, ketika mana mereka tidak
boleh berkomunikasi dengan lelaki Turki, apatah lagi wanita Turki! Kita
serahkan kepada pembaca untuk berfikir dan membuat keputusan.
Tidakkah ini sudah cukup untuk
memaksa kita bertanya, “Adakah potret Hurram Sultan dan anak perempuannya Mihrimah
Sultan, serta Gulnur Sultan di galeri lukisan Istana Topkapi itu adalah lukisan
yang tulen?”
Yang sedap dipandang mata, yang enak
didengar telinga, yang lazat menjadi santapan baca, belum tentu ia mewakili apa
yang benar. Tanyalah kepala kita semua, apakah gambaran kita tentang
saudara-saudara kita yang terdahulu? Apakah sumber gambaran itu? Khayalan
novelis? Pemandu pelancong?
Lukisan-lukisan haram yang terdapat
dalam buku-buku berkenaan dengan Harem yang dihasilkan pada era Republik, yang
sebahagiannya menjadi ilustrasi muka depan buku mereka, adalah hasil karya
imiginasi artis Barat. Misalnya, gambar wanita bertelanjang di muka depan buku
Osmanli’da Harem karya Meral Altindal, adalah lukisan Karl Bruillov, manakala
gambar di muka depan buku Osmanli’da Kadinkarya penulis yang sama, adalah
lukisan oleh Camille Rogier.
Pengarang-pengarang Barat ini
menggambarkan Sultan Uthmaniyah, dengan bayangan mereka terhadap Maharaja-Maharaja
Eropah yang memerintah dalam budaya hidup yang menjelekkan. Demikian juga
semasa membicarakan tentang golongan sida (eunuch) yang menjadi pengawal Harem,
penulis-penulis Barat mengabaikan sumber-sumber Uthmaniyah pada menjelaskan
tatacara golongan ini dipilih untuk bekerja di istana. Sebaliknya, mereka
kelihatannya menganggap golongan sida di dalam istana Uthmaniyah sama seperti
eunuch di dalam istana Maharaja Cina yang dikembiri (dikasi) malah secara amat
kejam.
Akibatnya, bukan sahaja para sultan
terfitnah, malah yang terfitnah adalah ajaran Islam itu sendiri.
Biarlah yang fiksyen itu dilabel
sebagai fiksyen. Apabila hakikat sejarah bercampur-aduk dengan fiksyen, khuatir
nanti semua itu menjadi penyesalan novelis dan pembaca novel di dalam kubur
masing-masing.
Bertaqwalah kepada Allah s.w.t., kita
semua.
Wallhua’lam.
Sumber : Harizal
Abdul Jamil, Menalar Makna Diri.
No comments:
Post a Comment