Sebenarnya,
ilmu sejarah ini terbahagi kepada empat pengkelasan utama iaitu mitos, lagenda,
memori sosial, dan fakta sejarah. Mari kita berbincang mengenai empat perkara
ini.
Mitos
Ini
adalah pengkelasan ilmu sejarah yang paling rendah. Mitos ini adalah cerita
yang diada-adakan sahaja. Contohnya, sultan di sebuah negeri mempunyai kuasa
untuk terbang. Dari segi logik akal, cerita ini langsung tidak boleh diterima
apatah lagi ingin dijadikan fakta sejarah.
Lagenda
Dari
segi ilmu sejarah, taraf lagenda adalah ianya cerita sebenar yang ditokok
tambah. Contohnya, semua orang tahu Parameswara adalah pengasas Kesultanan
Melayu Melaka. Maka, ini adalah fakta. Sekiranya, masyarakat menokok-tambah
yang kononnya Paramewara mempunyai kuasa boleh terbang dan berdarah putih di
mana fakta ini di luar logik akal manusia, maka perkara ini sudah menjadi
lagenda walaupun benar Parameswara itu memang wujud.
Memori Sosial
Memori
sosial adalah fakta sejarah yang tidak diuji akan kebenarannya walaupun fakta
itu memang berlegar di dalam masyarakat. Contohnya, askar Jepun memang benar
pernah datang menawan dan menakluki Tanah Melayu.
Tetapi
sejauh manakah kebenaran bahawa askar-askar Jepun ini merogol wanita-wanita di
Tanah Melayu walaupun cerita ini diturunkan dari generasi ke generasi yang
lain? Adakah kajian pernah dilakukan oleh mana-mana pihak mengenai mangsa rogol
askar-askar Jepun ini? Jika tiada kajian dilakukan, maka fakta ini hanya
sekadar menjadi memori soial walaupun benar tentera Jepun pernah menawan dan
menakluki Tanah Melayu suatu ketika dahulu.
Fakta Sejarah
Fakta
sejarah merupakan hierarki tertinggi dalam pengkelasan ilmu sejarah.
Fakta-fakta yang ada telah dikaji dan diuji kebenarannya sehingga ianya menjadi
fakta yang rasmi dan diangkat menjadi fakta sejarah. Contohnya, wanita-wanita di Tanah Melayu yang dikatakan dirogol oleh tentera Jepun dicari dan temu bual dibuat. Ataupun saksi-saksi ketika perang ini dicari dan ditemu-bual. Maka, memori sosial ini boleh diangkat menjadi fakta sejarah kerana fakta ini telah diuji kesahihannya.
Wallhua’lam.
No comments:
Post a Comment