Wednesday, May 8, 2013

PRU-13 : Introspeksi Buat UMNO

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera.

Keputusan PRU-13 telah diumumkan dan semua pihak sama ada BN ataupun PR perlu menerima keputusan pilihanraya kali ini dengan hati yang terbuka. BN perlu menerima hakikat bahawa bilangan kerusi parlimen mereka semakin merudum dan PR pula perlu menerima hakikat negeri Kedah terlepas kepada BN.

Ketua Pembangkang Dato’ Seri Anwar dalam satu kenyataan ingin mengadakan perhimpunan pada esok hari (8/5/2013) kerana ingin memprotes keputusan PRU-13. Saya bimbang sekiranya demonstrasi ini disambut balik dengan perhimpunan yang dianjurkan oleh penyokong-penyokong BN.

Dari segi undi popular, PR memperoleh undi popular sebanyak 5,623,984 undi popular (49.96%) manakala BN memperoleh 5,237,699 5,237,699 undi pupular (46.53%). Manakala di peringkat DUN yang mempunyai keseluruhan 505 kerusi yang dipertandingkan, PR menerima undi popular sebanyak 4,879,699 undi berbanding BN iaitu sebanyak 4,513,997 undi popular. Ini merupakan undi popular yang paling teruk buat BN sejak tahun 1969. Jelas rakyat sekarang sudah menolak BN.

Prestasi PRU BN pada kali ini lebih teruk daripada prestasi pada PRU tahun 2008 di mana kerusi parlimen BN merudum daripada 140 kepada 133 kerusi manakala kerusi Dun pula merudum daripada 304 kepada 276 kerusi. Mujurlah BN tidak kehilangan negeri Terengganu dan Perak kepada PR.

Lim Kit Siang dalam satu kenyataan meminta Tun Dr. Mahathir menyatakan bahawa pendirian beliau samaada ingin mengekalkan Najib sebagai Perdana Menteri atau memintanya berundur kerana sebelum ini Tun mengatakan bahawa Najib perlu berundur sekiranya gagal memperolehi majoriti 2/3 parlimen dalam PRU kali ini. Ternyata Najib gagal untuk memperolehi majoriti 2/3 parlimen kali ini.

Contoh ini jelas menunjukkan bahawa Mahathir masih menguasai pentadbiran negara walaupun sudah 10 tahun bersara daripada menjadi Perdana Menteri sejak tahun 2003 yang lalu. Mahathir sehingga kini masih belum membuat kenyataan berhubung dengan keputusan PRU-13.

Pola kali ini menunjukkan bahawa terdapat trend pengundian yang berbeza di antara luar bandar dan bandar. Penduduk luar bandar terutamanya terdiri daripada kaum melayu mengundi BN manakala penduduk di bandar-bandar besar meyokong PR.

Pengundian pada kali ini adalah menunjukkan lebih ‘Malaysian’ kerana penduduk Malaysia sekarang menolak politik perkauman dalam memilih calon mereka terutamanya di bandar-bandar. Mereka memilih calon-calon yang berkualiti yang boleh memberikan perkhidmatan terbaik kepada mereka dan menolak calon atau parti yang terpalit dengan rasuah.

Sudah tentu PRU kali ini memberi pengajaran kepada Umno supaya tidak membela Parti Pribumi yang sering memainkan isu perkauman. Sekiranya Umno terus membela parti ini selagi itu ia akan menimbulkan kebencian kepada kaum cina kerana parti ini sering memainkan isu perkauman. Calon-calon ‘katak’ dari Perkasa yang bertanding dalam PRU baru-baru ini juga mengalami kekalahan.

Contohnya Ibrahim Ali kalah bertanding di pasir Pasir Mas yang mendapat sokongan Tun Dr. Mahathir kalah kepada Nik Abduh Nik Aziz dengan majoriti 8,047 manakala Zulkifli Nordin juga tewas menentang Khalid Samad di parlimen Shah Alam dengan majoriti 10,939. Sebenarnya, kedua-dua calon ini memang tidak potensi untuk menang. Bahkan Nazri Aziz sendiri suatu ketika dahulu menggelar Ibrahim Ali sebagai badut. Jika dahulu mereka terkenal sebagai calon lompat yang bertanding atas tiket pembangkang dan kini bertanding atas nama bebas dan BN. Kesannya, mereka kalah dalam PRU kali ini kerana imej mereka sendiri sudah tercemar.

MCA dan Gerakan sudah ditolak oleh masyakat cina. Mereka tidak memenuhi tuntutan kaum cina di dalam BN. Boleh dikatakan MCA dan Gerakan sudah lesu sekarang. Orang cina sekarang mengharapkan parti Dap yang boleh membela nasib kaum mereka. Apakah Mca akan keluar daripada BN? Atau apakah Dap akan menyertai BN? Ini adalah kerana BN sekarang memerlukan

PRU-13 juga tidak menyaksikan bahawa tiada sabotaj dalaman parti yang menyebabkan BN lebih teruk daripada PRU tahun 2008. Berbanding daripada kepimpinan Abdullah dahulu yang mendapat penentangan daripada semua agama dan kaum. Kepimpinan Najib pada kali ini boleh dikatakan tiada sabotaj dalaman parti dan hanya mendapat penentangan daripada luar. Ini menunjukkan bahawa Najib tidak mampu menghadapi penentangan daripada PR.

Nampaknya rakyat sekarang lebih memilih reformasi daripada tansformasi yang dilancarkan oleh Najib melalui produk 1Malaysia beliau. Produk 1Malaysia menelan belanja RM7.8 bilion gagal untuk meraih sokongan pengundi buat BN untuk mendapat semula 2/3 majoriti di parlimen.

Ini tidak menghairankan kerana walaupun produk 1Malaysia dilancarkan, rakyat masih dibebani kos sara hidup yang lain untuk dibayar kepada kerajaan seperti AES dan sebagainya. Sudah tentu ini membebankan hidup rakyat. Lebih baik duit untuk produk 1Malaysia disalurkan kepada subsidi-subsidi untuk mengekang kenaikan kos sara hidup rakyat. Ini belum tentu lagi GST (Good & Sevices Tax) yang akan dilaksanakan selepas PRU-13 dilaksanakan.

Media arus perdana khususnya Utusan Malaysia juga harus berhenti memainkan isu perkauman serta melaga-lagakan antara Parti Dap dan Pas. Tajuk-tajuk utama yang sering disiarkan setiap hari menunjukkan bahawa mentaliti pengarang berita-berita tersebut masih kebudak-budakan. Rakyat sekarang sudah berubah pemikirannya dan bukan lagi era 1960-an iaitu di mana negara sahaja baru merdeka.
 

Utusan Malaysia 7 Mei 2013
 

Contoh berita semalam yang disiarkan bertajuk “Apa Lagi Cina Mahu?”  memang betul memualkan. Apakah orang cina patut disalahkan? Sekiranya benar sekalipun, wajarkah berita sedemikian dijadikan sebagai tajuk utama? Ia berbunyi kebudak-budakan dan juga menjengkelkan.

Secara keseluruhannya, Umno-BN masih tidak berubah sejak PRU-12 pada tahun 2008. Sekiranya masih tidak berubah dan meneruskan sikap lama mereka tidak mustahil mereka pula menjadi barisan pembangkang pula di dalam parlimen.

Sekian, terima kasih.


http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: