Monday, August 11, 2014

Puasa 6 Hari Bulan Syawal adalah Makruh - Imam Malik

1. Anda jangan terkejut bahawa puasa 6 hari di bulan syawal adalah makruh mengikut mazhab Imam Maliki.

2. Ini adalah kerana pada zamannya, tiada seorang pun penduduk Madinah yang melaksanakan puasa 6 hari di bulan Syawal. Harus ditegaskan di sini bahawa Imam Malik tidak pernah meninggalkan kota Madinah seumur hidupnya melainkan sekali sahaja iaitu ketika meninggalkan Madinah untuk menunaikan haji di Mekah.

3. Adapun hadis sahih riwayat Imam Bukhari yang menyatakan bahawa, "Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan, kemudian diikuti dengan puasa enam hari pada bulan Syawal, adalah (puasanya itu) seperti puasa sepanjang tahun." ini adalah tidak pernah sampai kepada Imam Maliki lantaran ada hadis yang diriwayatkan di luar kota Madinah yang tidak sampai kepada beliau. 

4. Tambahan pula di antara keempat-empat Imam Mazhab iaitu Syafie, Hanafi, Maliki, dan Ahmad bin Hambal, Imam Bukhari hanya sempat bertemu dengan Imam Ahmad bin Hambal. Bahkan ketika Imam Syafie meninggal dunia, Imam Bukhari ketika itu baru berusia 10 tahun.

5. Selain itu, menurut mazhab Maliki, membuat nazar itu adalah makruh dan hampir kepada haram. Berlainan  dengan mazhab-mazhab lain di mana ianya adalah sunat. Ini adalah kerana perbuatan ini seolah-olah mencabar Allah s.w.t.

6. Apa yang istimewa mazhab Maliki ialah aurat lelaki adalah terbahagi kepada dua iaitu aurat berat (mughallazah) yang meliputi kemaluan depan dan belakang dan aurat ringan (mukhaffafah) iaitu lutut dan peha. Oleh itu, seseorang lelaki yang menampakkan peha dan lutut bagi pengikut mazhab Maliki adalah sah. Ini adalah berdasarkan kepada hadis riwayat Bukhari dan Ahmad di mana Anas ternampak keputihan peha Nabi Muhammad s.a.w. disebabkan pakaian di peha nabi adalah terkoyak sewaktu perang Khaibar. 

Wallhua'lam.



http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: