Sunday, August 10, 2014

Apabila Orang Buta Datang kepada Kita...

Saya pasti anda tentu sudah biasa didatangi oleh orang-orang buta khususnya ketika sedang makan di kedai makan. Tujuan utama mereka ini adalah untuk satu sahaja iaitu untuk meminta ihsan derma daripada anda. Ketika ini, terpulang kepada anda sama ada ingin memberi ataupun tidak. Sudah pasti anda semua akan menghulurkan not RM1 kepada mereka apabila ingin menderma.

Jika anda perasan orang-orang buta ini akan ditemani oleh seseorang yang dapat melihat yang memimpin menemaninya untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain untuk meminta derma. Mereka kemudiannya akan berkongsi duit yang diterima daripada orang ramai yang menghulurkan sumbangan kepada mereka. Ini bukan sindiket tetapi upah kepada orang yang sempurna sifatnya itu kerana tolong memimpin orang buta tersebut untuk bergerak dari satu tempat ke satu tempat lain untuk meminta sumbangan orang ramai. Orang-orang buta ini amat memerlukan sumbangan orang ramai kerana mereka sendiri tidak mampu untuk bekerja bagi mencari rezeki untuk diri mereka sendiri lantaran tidak dapat melihat.

Perkara ini disampaikan sendiri oleh penceramah kuliah Maghrib yang pernah saya hadiri suatu ketika dahulu di mana beliau sendiri merupakan ahli Persatuan Orang-orang Buta. Oleh itu, singkirkan perasaan negatif anda sekiranya anda menganggap ini adalah sindiket pihak tertentu yang ingin mendapatkan duit daripada orang ramai secara mudah. Hulurkan bantuan anda kepada mereka ini. Insya-Allah, jasa baik anda akan dibalas oleh Allah s.w.t. kelak.


http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: