Sunday, September 18, 2011

Tidak Pandai Bahasa Inggeris Bukan Halangan Untuk Berjaya

Mendiang Lim Goh Tong.

Tidak pandai bahasa inggeris bukan halangan untuk berjaya. Saya percaya ramai di luar di sana yang tidak pandai berbahasa inggeris. Langkah kerajaan melaksanakan PPSMI adalah untuk membantu orang melayu untuk menguasai bahasa inggeris supaya mereka tidak terkontang-kanting untuk mempelajari bahasa inggeris apabila mereka  sudah melangkah ke menara gading. Namun, hasrat itu dikuburkan begitu sahaja apabila ditentang oleh pelbagai pihak.

Saya tertarik dengan kisah Lim Goh Tong , pengasas Genting Berhad yang tidak tahu berbahasa inggeris. Ia masalah besar bagi sebahagian orang. Namun begitu, bagi Lim Goh Tong, ia merupakan masalah kecil sahaja. Semasa mendiang  memulakan perniagaan Genting, umur beliau sudah mencecah 50 tahun. Ya, satu usia di mana orang memikirkan mengenai persaraan dan juga kematian. Malah, ada taukeh yang menasihati adik rakan saya supaya memulakan perniagaan pada usia 35 tahun supaya belajar terlebih dahulu selok belok membaiki kereta dia hanya menumpukan kepada wiring kereta sahaja.

Beliau sanggup menanggung segala risiko, semua wang yang ada, maruah dan juga kesihatannnya demi mengejar impiannya. Kira-kira 30 tahun kemudian, dia berjaya dari semua segi. Jika anda fikir 50 tahun adalah terlalu tua untuk mengambil risiko, usianya masih belum habis lagi. Apabila beliau memutuskan untuk menceburi bidang perlancongan perkapalan, beliau seudah berusia 75 tahun. Kira-kira 10 tahun kemudian, pada tahun 2003, Star Cruise telah muncul sebagai sebuah syarikat perkapalan perlancongan ketiga terbesar di dunia dan mendahului yang di rantau pasifik.

Secara mudahnya, jangan cari 1001 alasan untuk anda berjaya. Fahami masalah di sekeliling anda. Fokus dan selesaikan masalah anda itu untuk anda berusaha sehingga berjaya. Bak kata Tun Daim Zainuddin,"Masalah tidak dapat dielak. Apabila anda cuba mengelak daripada masalah, ia akan datang jua.Oleh itu, cuba selesaikan masalah anda."

Terima kasih.