Sunday, July 4, 2021

Jarak Mata Bagi Skrin Komputer Bersaiz 27 Inci

 


Apakah jarak mata yang sesuai untuk kita yang memakai skrin komputer bersaiz 27 inci?

Sebenarnya, saya hampir-hampir untuk menjual dekstop komputer saya apabila membeli model Acer C27 yang monitornya bersaiz 27 inci apabila berasa sakit mata dan terpaksa mengangkat leher apabila menggunakannya sepanjang tempoh 6 bulan.

Rupa-rupanya apabila kita menggunakan skrin komputer dengan saiz tertentu (ada yang sehingga 49 inci), ianya mempunyai jarak yang tersendiri yang sesuai dengan saiz skrin masing-masing. Bagi saiz skrin 27 inci, rupa-rupanya jarak komputer dari mata kita perlu lebih daripada 3 kaki dan bukannya dalam jarak satu kaki.

Apabila saya cuba adjust kedudukan desktop saya, sememangnya jarak ini memang sesuai apabila saya membuat kerja dan saya tidak perlu lagi mengangkat leher apabila ingin membuat kerja. Kadang-kadang ianya cukup menyeksakan! 

Rasa-rasa pada mulanya baik jangan beli dekstop dan gunakan sahaja laktop. Apabila saya menjumpai tip ini dan saya mencubanya ternyata ia memang berkesan. Anda bagaimana? Cubalah!

No comments: