Semenjak dua menjak ini, kita dapati bahawa
banyak fakta-fakta sejarah baru yang ditemui oleh para pengkaji. Apabila
ditemui fakta baru ini, maka secara tidak langsung ia menafikan fakta sejarah yang
sedia ada yang sudah sedia maklum diketahui oleh masyarakat sebelumnya.
Terbaru, Abdul Razzaq Lubis mengemukakan
fakta terbaru iaitu Sutan Puasa yang membuka Kuala Lumpur dan bukannya Yap Ah
Loy yang merupakan kapitan cina melalui bukunya iaitu ‘Sutan Puasa : The
Founder of Kuala Lumpur’.
Ahmat Adam lagi mengejutkan masyarakat
apabila mengejutkan masyarakat apabila mengeluarkan kenyataan Hang Tuah tidak
wujud! Walhal Hang Tuah sebenarnya wujud jika menurut catatan sumber Turki dan
Patani. Selain itu, Ahmat Adam juga mengemukakan fakta bahawa tahun kedatangan
Islam ke Tanah Melayu juga lebih awal daripada yang tercatat pada Batu Bersurat
Terengganu.
Begitu juga dengan tulisan Mat Rofa Ismail
yang menyatakan bahawa kedatangan Jepun ke Tanah Melayu adalah sebenarnya untuk
mengusir pihak British dari Tanah Melayu kerana Jepun bekerjasama dengan Turki
Uthmaniyah untuk mengusir pihak penjajah dari Tanah Melayu.
Begitu juga dengan kenyataan Majlis
Professor Negara mendakwa bahawa Tanah Melayu sebenarnya adalah tidak dijajah.
Negeri-negeri yang dijajah adalah sebenarnya ialah Singapura, Pulau Pinang, dan
Melaka. Malah, residen-residen British yang berkhidmat di Tanah Melayu juga pun
mendapat kuasa daripada sultan melalui perjanjian. Dalam perjanjian yang dibuat
ini, tiada terma yang menyebut bahawa Tanah Melayu ini adalah dijajah. Bagaimana
dengan kandugan buku teks sejarah di sekolah menengah yang sekian lama
menyatakan bahawa Tanah Melayu sebenarnya dijajah sejak tahun 1511 yakni sejak
zaman penjajahan Portugis sehingga tahun 1957?
Dalam mengemukakan fakta sejarah, setiap
pengkajinya mempunyai kaedah masing-masing dalam melakukan penyelidikan mereka.
Apabila kaedah yang digunakan adalah berbeza, maka hasil kajian mereka dapati
juga akan berbeza. Oleh itu, kita tidak boleh mengatakan fakta baru yang ditemui
itu salah atau sebaliknya.
Apabila seseorang pengkaji itu menggunakan
kaedah A dalam melakukan satu kajian sejarah, maka hasil keputusannya pun
adalah A. Jika seseorang itu menggunakan kaedah B dala membuat penyelidikan
sejarahnya, maka hasil kajiannya adalah B. Mana mungkin dua penyelidik yang
berbeza yang melakukan kajian sejarah yang berbeza boleh menghasilkan keputusan
kajian yang sama.
Itulah perkara yang saya ingin utarakan di
sini. Sejarah itu adalah tidak bersifat mutlak – tidak semutlak ilmu sains
mahupun matematik. Jika ilmu matematik satu tambah satu jawapannya ialah dua. Jawapan
ini adalah mutlak sejak dahulu lagi sehinggalah sampai hari kiamat. In Sya
Allah.
Dengan kata lain, ilmu sejarah adalah ilmu
yang berkembang kerana banyak lagi kajian-kajian baru yang akan dibongkar oleh
para penyelidik sejarah khususnya. Sudah tentu ia kan memberi satu wacana baru
kepada masyarakat untuk berfikir.
Wallhua'lam.
No comments:
Post a Comment