Thursday, August 18, 2016

Buku Kontroversi ‘Kerdipan Bintang Melayu di Langit Turki’

Apabila saya membeli dan membaca sepintas lalu buku ‘Malayonesia’ yang merupakan keseinambungan buku ‘Kerdipan Bintang Melayu di Langit Turki’ tulisan Prof. Madya Dr. Mat Rofa Ismail, tidak sangka sekali buku beliau iaitu ‘Kerdipan Bintang Melayu di Langit Turki’ ini mendapat sambutan hangat dan menimbulkan kontroversi. Apa yang lebih membanggakan sebanyak 30 seminar dan forum dalam masa setahun dianjurkan bagi membedah buku ini.
 
 
Mat Rofa Ismail berjaya menyanggah sejarah rasmi negara iaitu sejarah kemerdekaan Malaysia. Dengan kajian-kajian yang dibuat oleh beliau dengan manuskrip-manuskrip melayu lama, beliau mendakwa Jepun sebenarnya bekerjasama dengan pihak Khilafah Uthmaniyah bagi menghalau British dari Tanah Melayu. Apa yang kita fahami selama ini ialah Jepun sebenarnya adalah penjajah di Tanah Melayu. Namun, beliau tidak nafikan bahawa Jepun dan British sebenarnya juga adalah penjajah di Tanah Melayu.

Kita seringkali biasa mendengar nama-nama tokoh Umno yang memperjuangkan kemerdekaan seperti Tunku Abdul Rahman, Onn Jaafar, dan sebagainya. Namun, masih ada ulama-ulama sebelum itu yang bekerjasama dengan pihak Khilafah Uthmaniyah bagi mendapatkan kemerdekaan di negara ini. Antaranya ialah Sheikh Ahmad Daud Fattani yang merupakan Duta Uthmaniyah di Tanah Melayu yang bekerjasama dengan Sultan Abdul Hameed II untuk menghalau British dari Tanah Melayu.
 
 
Sultan Abdul Hameed II juga menghantar kapal perang ke Tanah Melayu namun kapal ini berjaya ditenggelamkan oleh British. Walaubagaimanapun, berita ini ditutup rapat oleh British dan tidak kepada pengetahuan penduduk Tanah Melayu.

Pengarang yang juga merupakan lulusan PhD. dalam bidang falsafah matematik turut menyelitkan mengenai perkembangan ilmu-ilmu sains di dalam Islam. Sumbangan cendekiawan-cendekiawan Islam dalam ilmu sains dan matematik tidak boleh diketepikan begitu sahaja. Jika tiada ilmu algoritma yang diasaskan oleh al-Khwarizmi maka komputer tidak akan tercipta sehingga ke hari ini oleh Amerika Syarikat.

Kekuatan buku ‘Kerdipan Bintang Melayu di Langit Turki’ ialah pengarang sendiri membuat kajian berdasarkan sumber-sumber primer dengan berkelana ke negara-negara lain. Oleh itu, ia memberi sesuatu yang baru kepada masyarakat umum.

Wallhua’lam.

http://wankamarul701.blogspot.my

2 comments:

Unknown said...

Assalam....buku yg mesti dibaca oleh pencita kebenaran

Pay Jarot Sujarwo said...

Dimana boleh beli buku ini?