Tuesday, April 2, 2013

UMNO-BN Tetap Mempunyai Peluang Lebih Cerah Dalam PRU-13


Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

8 Mac 2008 merupakan satu detik yang menjadi kebanggaan kepada orang-orang cina kerana mereka berjaya meraih kuasa politik untuk mentadbir negara sejak sekian lama apabila mereka berjaya menawan 5 buah negeri. Saya menggunakan sahaja orang cina kerana perkataan ‘Parti DAP’ hanya merupakan eufemisme bagi bangsa cina. Walaupun Parti DAP merupakan parti yang disertai oleh pelbagai kaum, tetapi majoritinya adalah cina dan bangsa-bangsa lain hanya kosmetik sahaja untuk menampakkan ia terdiri daripada pelbagai kaum. Apa yang lebih penting lagi Parti DAP sebenarnya yang mendominasi parti pembangkang.

Mungkin tarikh 8 Mac 2008 membawa tuah kepada orang cina kerana orang cina amat sukakan nombor 8 kerana ia dianggap sebagai nombor kaya. Nombor yang paling ditakuti oleh bangsa ini ialah nombor 4 kerana ia akan membawa nasib malang. Mungkin tahun 2008 membawa tuah kepada bangsa ini. Sekiranya diikutkan pilihanraya umum 1969 dan 2008, ia sebenarnya sama sahaja di mana kuasa politik ini telah jatuh ke tangan orang cina. Perkara yang membezakan pilihanraya antara tahun 1969 dan 2008 ialah pada tahun 1969 isu kemiskinan masih melarat di kalangan orang-orang melayu apatah lagi mereka kehilangan kuasa politik kepada orang cina walhal Tanah Melayu ketika itu baru 12 tahun mendapat kemerdekaan daripada British. Lain pula dengan tahun 2008 di mana orang-orang melayu telah pun kaya-raya walaupun kuasa politik telah berpindah tangan kepada orang cina, rusuhan tidak berlaku tetapi apa yang pasti ialah orang-orang melayu sebenarnya menangis dalam diam apabila 5 negeri telah jatuh ke tangan orang cina.

Kita harus ingat bahawa kemenangan pihak pembangkang pada tahun 2008 bukanlah disebabkan oleh barisan pembangkang yang kuat tetapi disebabkan oleh penentangan oleh rakyat terhadap kepimpinan (Tun) Abdullah Ahmad Badawi ketika itu yang melepasi sempadan agama dan kaum di mana orang-orang melayu mengundi Parti DAP dan orang-orang cina pula mengundi Parti PAS. Ada juga orang yang tidak sanggup untuk mengundi parti pembangkang dan oleh itu mereka merosakkan undi mereka untuk menunjukkan protes terhadap Kerajaan. Oleh itu, tidak hairanlah apabila jumlah undi rosak dalam PRU-12 adalah berjumlah 322,461 undi di mana undi rosak kerusi Parlimen adalah berjumlah 175,680 undi manakala kerusi Dun berjumlah 146,781 undi (Norhayati Mohd. Salleh (2008), PRU-12 : Tsunami Politik Melayu?)

Orang melayu sebenarnya berada dalam 2 keadaan di mana satu hendak dipilih. Sekiranya mereka memilih pembangkang, kuasa politik mereka akan hilang kepada orang Cina melalui Parti DAP dan sekiranya mereka memilih Kerajaan, rasuah akan terus berlaku di mana ia akan menyebabkan harga barang naik dari semasa ke semasa yang menekan hidup rakyat. Namun mengikut para penganalisis politik menyatakan bahawa dengan trend sokongan orang-orang cina kepada pembangkang menyebabkan orang melayu ingin kembali kepada Kerajaan kerana mereka takut hilang kuasa politik kepada orang cina. Oleh itu, ini juga memberi laba yang baik kepada UMNO-BN untuk memenangi PRU-13 nanti.

Namun, sejak Datuk Seri Najib mengambilalih kepimpinan negara pada tahun 2009, rakyat dapat merasakan bahawa terdapat keyakinan pemulihan ekonomi di bawah Najib. Tambahan pula, pembangkang sekarang ketandusan isu untuk dijadikan modal bagi meraih sokongan politik murahan daripada rakyat seperti Altantuya,rasuah dan sebagainya yang dikitar daripada isu-isu tahun 2008 dahulu. Berbanding dengan Abdullah, rakyat dapat merasakan bahawa wang negara sampai ke tangan mereka di bawah kepimpinan Najib. Ini dapat dilihat melalui Program Transformasi Negara yang dilancarkan oleh beliau mula menunjukkan hasil.

Pendek kata, ekonomi negara terkawal di bawah pengurusan beliau dan rakyat dapat menikmatinya. Dengan kenaikan harga barang terkawal sejak kebelakangan ini, rakyat tidak mungkin untuk protes terhadap kerajaan apatah lagi wang negara sampai terus ke tangan mereka melalui skim-skim yang diperkenalkan di bawah agenda transformasi seperti Bantuan Rakyat 1 Malaysia (BR1M), Perumahan Rakyat 1 Malaysia (PR1MA), dan sebagainya. Berbanding dengan Abdullah ketika dahulu yang mengutamakan projek-projek mega sehinggakan rakyat tidak dapat memahami hasil daripada projek tersebut. Dengan pemberian bantuan secara terus ini juga menyebabkan rakyat seakan-akan tidak menghiraukan janji-janji manis pembangkang yang tidak dibina di atas dasar yang kukuh seperti dari mana sumber kewangan tersebut ingin diambil bagi memenuhi janji-janji tersebut. Walaupun pembangkang mendakwa ini hanyalah untuk memancing undi, ia benar tetapi pembangkang harus ingat bahawa dengan cara ini undi mereka boleh hilang kepada Kerajaan.

Sehingga 20 Mac 2013, daripada 221 kerusi Dewan Rakyat, ia adalah terdiri daripada 9 daripada kerusi Parti Bebas, 75 daripada kerusi Pembangkang, dan 137 daripada Kerusi Kerajaan. Untuk memenangi majoriti 2/3 kerusi parlimen, Umno-Bn memerlukan 10 lagi Kerusi iaitu 147 Kerusi bagi memenangi semula majoriti 2/3 kerusi parlimen. Ini tidak mustahil untuk dimenangi kerana kerana hanya ketinggalan 10 kerusi sahaja lagi dan menurut Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan Umno-Bn berpeluang untuk memenangi kerusi Parlimen sebanyak 160 kerusi. Sekiranya dilihat strategi Umno sekarang, mereka mendaftar pemilih-pemilih mereka di mana mereka mempunyai harapan untuk merampas kembali daripada pihak pembangkang. Sekiranya dilihat pada hari ini, kerusi 70 peratus kerusi Parlimen adalah terdiri daripada kawasan majoriti melayu. Ini mungkin menjadi sasaran Umno-Bn untuk meraih sokongan mereka dengan cara yang berkesan.

Saya tidak ingin mengulas daripada ramalan-ramalan pihak lain mengenai PRU-13. Pendek kata, faktor utama Umno-Bn untuk memenangi pilihanraya umum pada kali ini adalah disebabkan oleh faktor ekonomi yang terkawal sejak peralihan kuasa kepimpinan daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi kepada Datuk Seri Najib dan juga oleh faktor kuasa politik untuk didominasi oleh orang melayu. Sememangnya politik itu permainan kotor tetapi kita janganlah menambah lagi kekotoran tersebut. Wallahua’lam.

Sekian, terima kasih.

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: