Wednesday, October 12, 2011

Makanan Minda dan Makanan Roh.

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera.

Semoga Tuan dan Puan berada dalam keadaan sihat walaifiat dan dikurniakan rezeki yang tidak disangka-sangka setiap waktu. Semoga hari yang dilalui pada hari ini adalah lebih baik daripada semalam. Bak kata Saidina Ali, " Jika hari ini lebih baik daripada semalam, maka berbahagialah orang itu. Sekiranya hari ini adalah sama dengan hari semalam, maka sia-sialah orang itu dan sekiranya hari ini lebih buruk daripada semalam, maka celakah orang itu." Semoga kita sentiasa tergolong dalam kumpulan pertama. Mudah-mudahan.

Baiklah, pada kali ini saya membincangkan mengenai makanan yang perlu dijaga dalam kehidupan kita. Kita seringkali memberi makan kepada badan fizikal kita dengan makan nasi setiap hari. Namun adakah kita memberi makanan kepada minda kita dan roh kita?

"Dua perkara yang tidak akan kenyang apabila dituntut iaitu dunia dan ilmu." Maksud Hadis.

Firman Allah s.w.t. dalam Surah al-A'laq, " Bacalah dengan nama Tuhan yang menciptakanmu." Melalui surah ini, dapat kita fahami bahawa Islam menekankan dalam usaha menuntut ilmu. Ilmu adalah penting dalam kehidupan kita kerana ilmu yang menjaga kita. Tanpa ilmu bagaimana seseorang manusia boleh menjalani kehidupan dengan bahagia di atas dunia ini? Namun begitu, ramai di kalangan kita yang mengambil ayat "Bacalah" sahaja dengan meninggalkan ayat ke-2 iaitu "Dengan nama Tuhan yang menciptamu." Sekiranya ambil mengambil ayat pertama sahaja, seseorang boleh menuntut ilmu untuk melakukan kejahatan. Contohnya, seseorang mepelajari santau untuk melakukan kejahatan ke atas orang lain. Apakah ini yang dituntut oleh Islam? Menurut Imam al-Ghazali, " Ilmu yang tidak bermanfaat adalah ilmu yang tidak membawa kebaikan di dunia dan di akhirat."

Inilah makanan minda yang perlu kita jaga untuk diri kita sendiri. Mungkin anda bertanya ilmu apa yang perlu saya perlu pelajari? Itu terpulang kepada masing-masing. Sekiranya anda ingin berniaga makanan, belajarlah cara membuat masakan yang enak dan lazat. Sekiranya, anda seorang akauntan, belajarlah ilmu mengenai ilmu mengenai perakaunan dalam bidang kewangan. Ilmu itu luas dan tiada batasnya Ilmu di dada kita ini perlulah ditambah dari semasa ke semasa. Peruntukan 1 atau 2 buah buku untuk dibaca setiap bulan.

"Iman bertambah dan berkurang." 
Maksud Hadis.

Seterusnya, makanan yang perlu kita jaga ialah makanan kepada roh kita. Makanan kepada roh kita adalah penting untuk meningkatkan iman kita kerana iman di dalam diri kita boleh bertambah dan berkurang setiap waktu. Di dalam diri kita juga terdapat 2 unsur iaitu fitrah dan nafsu. Fitrah di dalam diri kita ini sentiasa menyeru kepada kebaikan manakala nafsu pula sering menyuruh kita melakukan kejahatan. Oleh itu, kita perlu memberi makan kepada roh kita untuk menambah iman kita dengan melakukan amalan soleh. Solat merupakan makanan roh yang paling utama dalam diri kita. Oleh itu, perbanyakkan amalan soleh dalam hidup kita semoga kehidupan kita sentiasa mendapat keredhaan Allah.

2 perkara ini - makanan minda dan roh perlulah kita sajikan kepada diri kita sendiri supaya kita dapat menjalani kehidupan yang lebih baik sebagai hamba Allah. Tambahkan ilmu dari semasa ke semasa dalam apa jua bidang. Tingkatkan amalan soleh kita melalui ilmu ibadat dengan pergaulan dengan orang-orang soleh. Setakat ini sahaja dahulu ilmu yang boleh kita kongsi bersama. Semoga ia memberi manfaat kepada kita semua. InsyaAllah.

Sekian, terima kasih.


No comments: