Mungkin sebagai pembaca kita sudah sinonim dengan Ustaz Hasrizal Abdul Jamil yang banyak menulis buku-buku bersirinya khususnya mengenai travelog beliau yang banyak berkelana di rantau orang.
Sebelum ini saya telah membeli buku-buku tulisan beliau seperti Secangkir Teh Pengubat Letih, Rindu Bau Pohon Tin, Di Hamparan Shamrock Ku Seru NamaMu, dan Menalar Makna Diri. Tidak dinafikan tulisan Ustaz Hasrizal menyebabkan saya tenggelam dalam pembacaan saya dari satu muka surat ke satu muka surat yang lain sehingga kulit belakang buku beliau. Buku-bukunya tidak membuatkan saya berhenti di tengah-tengah jalan pembacaan disebabkan rasa jemu. Buku-buku tulisan beliau sebenarnya tidak menghampakan. Seolah-olah beliau sememangnya dilahirkan untuk menjadi penulis.
Buku terbaru yang saya baru selesai baca buku tulisan Ustaz Hasrizal ialah Seni Berfikir Yang Hilang. Pada mulanya, saya hanya membelek-belek buku ini dan membaca beberapa perenggan sahaja di kedai buku. Dan ternyata buku ini memang best sehingga saya berjaya mengkhatamkannya. Ditambah pula buku ini diulang-cetak sebanyak lapan kali dalam tempoh lapan bulan pertama tahun 2021.
Buku ini sebenarnya adalah kupasan kepada buku tulisan Sheikh Yusuf al-Qaradawi yang bertajuk Thaqafah al-Da’iyah. Dengan kata lain, buku ini sebenarnya menjadi pemudah cara kepada sesiapa yang ingin membaca buku asal Thaqafah al-Da’iyah iaitu keperluan yang wajib diketahui oleh seseorang pendakwah.
Sebenarnya, terdapat enam cabang ilmu yang perlu dikuasai oleh para pendakwah yang digariskan oleh Sheikh Yusuf al-Qaradawi iaitu ilmu agama, sejarah, sastera dan bahasa, kemanusiaan, sains, dan hal ehwal semasa.
Dalam cabang ilmu agama, seseorang pendakwah perlu selalu berdamping dengan al-Quran di samping perlu membaca al-Quran dengan tajwid yang betul. Sebenarnya, al-Quran yang dibaca pada setiap akan mempengaruhi diri kita. Akhlak dan pemikiran kita akan terikut dengan cara al-Quran. Al-Quran akan mencorakkan segala-galanya dalam kehidupan. Sebenarnya, al-Quran mempunyai cahaya dan roh yang akan memberi kesan besar kepada kita apabila kita sentiasa berdamping dengannya. Selain itu, umur yang digalakkan untuk menghafal al-Quran menurut Ustaz Hasrizal ialah kanak-kanak yang belum mencapai akil baligh iaitu sekitar umur 11 hingga 13 tahun.
Untuk membuktikan mukjizat al-Quran daripada aspek sains adalah sukar kerana sains memerlukan bukti empirikal dan berdasarkan penelitian. Ditambah pula ilmu sains sentiasa berubah-ubah mengikut penemuan terkini.
Sheikh Yusuf al-Qaradawi juga menyebutkan perbezaan antara illah, sebab, dan hikmah. Tiga perkara ini sebenarnya membawa tiga perkara yang berbeza. Contohnya ialah menutup aurat. Kita tidak boleh mengatakan bahawa golongan wanita perlu menutup aurat untuk mengelak daripada dirogol kerana ini adalah hikmah apabila seseorang wanita itu menutup aurat. Seseorang wanita muslim wajib menutup aurat kerana perintah Allah s.w.t. dan bukannya untuk mengelak daripada dirogol.
Bagi cabang ilmu sejarah juga, ianya perlu dikuasai oleh para pendakwah kerana sejarah menjadi bukti paling nyata kepada intipati seruan beragama. Ini adalah penting apabila kita berdebat dengan orang yang anti al-Quran ataupun hadis. Sejarah juga membantu kita untuk memahami pemikiran, aliran, mazhab, ideologi, dan falsafah.
Sebenarnya berlaku perbezaan cara berfikir antara pelajar sains sosial dan sains tulen. Masalah yang akan timbul ialah apabila para pelajar ini menyertai gerakan-gerakan Islam. Pelajar-pelajar sains sosial ialah orang yang mengkritik ideologi, menganalisa, dan mengemaskini. Berbeza dengan pelajar-pelajar sains tulen kerana pemikiran mereka tidak biasa mengkritik teori tetapi lebih kepada aplikasi. Menurut Sheikh Yusuf al-Qaradawi, jalan penyelesaian bagi permasalahan ini ialah dengan mempelajari sejarah.
Di dalam buku tulisan Olivier Roy yang bertajuk The Failure of Political Islam, beliau menjelaskan salah satu faktor yang menyebabkan kegagalan gerakan Islam seperti di Morocco, Algeria, Turki mahupun di Malaysia adalah disebabkan oleh pelajar-pelajar kejuruteraan. Mereka ini tidak mampu untuk memberdayakan gerakan Islam. Idea-idea perjuangan negara dan politik Islam oleh pelajar kejuruteraan ini tidak diterima oleh pelajar-pelajar jurusan sains sosial yang mempelajari falsafah, sejarah, sains politik dan yang seangkatan dengannya.
Di dalam kita memahami cabang ilmu bidang sejarah, kita seharusnya memahami bagaimana waqaf itu dilaksanakan sepertimana di era Daulah Uthmaniyah. Sebenarnya, satu pertiga ekonomi Daulah Uthmaniyah terdiri daripada hasil waqaf. Apabila kerajaan ingin melaksanakan sesuatu projek, kerajaan akan melobi rakyat termasuk sultan untuk mengeluarkan harta mereka. Contohnya, Sultan Murad II mengeluarkan sendiri hartanya untuk membina jambatan Uzunkopru di Sungai Ergene. Bahkan bandar baru dibuka selepas jambatan dibina untuk menghapuskan rompakan yang berlaku.
Hakikatnya berbeza apabila wakaf dilaksanakan untuk membina Sekolah Tahfiz contohnya di Malaysia. Walaupun dapat mengumpul sebanyak RM800,000 untuk membina Sekolah Tahfiz, tetapi ianya hanya mengumpul untuk membina Sekolah Tahfiz sahaja dan tidak memikirkan bagaimana untuk menampung kos operasi selepas itu. Dan akhirnya wujud banyak masalah selepas itu.
Begitu juga dengan caravanserai paling terkenal yang masih wujud sehingga hari ini iaitu Caravanserai Jalaluddin Karatay di Kayseri yang telah dibina 1240 masihi yang disediakan untuk para pedagang yang melalui Laluan Sutera dari Beijing ke Istanbul. Pembinaan Caravanserai ini adalah menunjukkan penduduk pada zaman ini ingin menyahut seruan hadis Nabi Muhammad s.a.w. untuk memuliakan tetamu mereka.
Penulis juga menyebut teori evolusi Charles Darwin yang menyatakan bahawa manusia sebenarnya berasal daripada kera. Dr. Zakir Naik pernah menyatakan bahawa sehingga hari ini orang mengatakan ini adalah ‘teori Darwin’ dan bukannya ‘fakta Darwin’ kerana terdapat rantaian yang terputus dalam kajian Charles Darwin ini. Sebenarnya teori evolusi ini telah dimulakan oleh orang Islam sendiri iaitu Ibn Miskawayh yang hidup pada 930-1030M berbanding Charles Darwin yang hidup pada 1809-1882M.
Para pendakwah juga perlu menguasai ilmu sastera dan bahasa. Sebenarnya tulisan kita menggambarkan apa yang ada dalam akal fikiran kita. Sekiranya seseorang itu sering mencarut, maka menjadi sukarlah tulisan seseorang itu menjadi lunak dan indah. Yang terkeluar pada tulisan ialah carutan kerana ia refleksi kepada apa yang berada dalam akal fikiran.
Selain itu, ilmu kemanusiaan juga perlu dikuasai oleh seseorang pendakwah. Orang dakwah sebenarnya ialah orang iklan. Maka ia tidak dapat lari daripada ilmu psikologi bagi memasarkan Islam itu sendiri.
Penulis juga mengkritik sistem pendidikan pada hari ini yang tidak sesuai dengan aras pelajar. Contohnya anak penulis sendiri yang berada di darjah 1 ditanya mengenai makna perkataan sirah sedangkan penulis sendiri mempelajari makna perkataan sirah itu pada tahun 1 di universiti di Jordan.
Di dalam ilmu sains, para pendakwah perlu memahami hakikat sunnahtullah dan syariatullah. Contohnya mudah sahaja, orang bukan Islam akan memetik hasil buah sekiranya pokok tersebut ditanam dengan betul berbanding dengan orang Islam sendiri yang salah untuk bercucuk tanam kerana orang bukan Islam tersebut mengikut syariatullah.
Baiklah, setakat ini sahaja dulu mengenai ulasan buku Seni Berfikir Yang Hilang. Mungkin yang menarik sahaja yang saya fikir saya nukilkan di sini. Selebihnya, saudara-saudari boleh membelinya sendiri di kedai untuk membacanya.
Wallhua’lam.
https://wankamarul701.blogspot.com
No comments:
Post a Comment