Monday, December 7, 2015

Baiklah Hati, Baiklah Penulisannya (Bahagian 2)

Menulis merupakan aktiviti utama di kalangan ulama’ terdahulu. Imam Nawawi apabila ditanya mengapa beliau tidak berkahwin menjawab, “Aku bukanlah menentang perkahwinan bahkan aku meriwayatkan hadis mengenai perkahwinan. Akan tetapi kesibukan aku dengan mengarang ilmu menyebabkan aku tidak dapat menyelesaikan masalah kehidupan aku.” Memang tidak dinafikan hadis 40 riwayat Imam Nawawi ada menyebut mengenai perkahwinan walhal beliau sendiri tidak pernah berkahwin sepanjang hidupnya.

Realiti dunia pendidikan hari ini cuba memisahkan aliran antara agama dan sains. Sistem pendidikan di Malaysia pada hari ini cuba memisahkan antara agama dan sains. Ini dapat dilihat apabila pelajar-pelajar memasuki alam sekolah menengah atas di mana terdapat 2 aliran iaitu aliran agama atau aliran sains. Memang tidak dinafikan dalam aliran sains peringkat menengah atas, memang terdapat pembelajaran subjek agama tetapi ia hanya terbatas atau mungkin hanya untuk menjawab kertas peperiksaan sahaja.

Apabila memasuki alam universiti, pembelajaran ilmu agama semakin jauh lagi untuk dipelajari apabila pelajar mengambil jurusan aliran sains. Ketika pada zaman saya, pelajar hanya diwajibkan mempelajari subjek Tamadun Islam dan Tamadun Asia (TITAS) sahaja. Roh keagamaan di peringkat universiti boleh dikatakan tiada bagi pelajar yang sudah mengambil jurusan sains. Subjek TITAS diperkenalkan sebenarnya adalah untuk memupuk perpaduan di Malaysia supaya pelajar bukan Islam dapat mengenai Islam dengan lebih dekat lagi.

Keilmuan ulama’-ulama’ terdahulu bukan hanya terbatas kepada ilmu-ilmu agama sahaja bahkan lebih jauh daripada itu. Mereka juga terlibat dalam bidang ilmu sains. Lihat sahaja ulama’ melayu Nusantara iaitu Sheikh Daud al-Fattani. Beliau bukan sahaja mahir dalam bidang agama tetapi juga dalam ilmu falak dan ilmu matematik. Siapa kata orang yang belajar ilmu agama sebenarnya tidak mahir dalam ilmu sains?

Sepatutnya sistem pendidikan IPTA pada hari ini perlu dikaji semula. Ada baiknya pelajar-pelajar jurusan sains diwajibkan mengambil subjek agama pada setiap semester sebagai mata pelajaran teras. Ini memastikan pelajar-pelajar sentiasa kembali kepada nilai-nilai Islam dan menjadikannya sebagai penghayatan dalam kehidupan. Dengan ini, ia dapat membina sahsiah, akhlak, dan keperibadian tinggi mulia pekerti dalam melahirkan insan yang kamil.

Jika tidak, tidak hairanlah penuntut-penuntut universiti hari ini terjebak dalam masalah sosial dan kita sudah tentu biasa mendengar perkara bukan-bukan yang biasa dilakukan oleh pelajar universiti ketika masih menuntut. Apabila ilmu agama dalam hati penuntut, maka roh-roh ini menjaga dirinya daripada kelalaian melakukan perkara-perkara maksiat.

Apabila menyebut maksiat, ia bukannya hanya terbatas atau terhad kepada minum arak dan berzina sahaja. Pemikiran kita hanya meletakkan maksiat itu hanya terbatas kepada dosa-dosa besar. Tetapi, maksiat sebenarnya adalah melakukan perkara-perkara yang dilarang oleh Allah s.w.t.

Pendek kata, ilmu agama dan sains sememangnya tidak dapat dipisahkan dalam penulisan kita. Lebih daripada itu. Dalam aspek kehidupan dalam membina keperibadian seseorang muslim, ilmu agama juga perlu seiring dengan ilmu sains dalam konteks sistem pendidikan kita. Lebih jauh lagi, ia sebenarnya adalah penting dalam membina masyarakat yang boleh menghayati nilai-nilai Islam.

Wallhua’lam.

No comments: