Tuesday, March 25, 2014

Kehilangan MH370 : Di Sebalik Filem Do Re Mi

Filem Do Re Mi Dimainkan Semula di KLIA
 
Kejadian khidmat bomoh digunakan di KLIA untuk mencari kapal terbang MH370 banyak mendapat liputan media antarabangsa. Apa yang lebih memalukan ialah ia menggambarkan tahap mentaliti orang melayu itu sendiri. Lebih menarik ialah perbuatan bomoh duduk di atas tikar menyamai lakonan dalam filem Do Re Mi yang dimainkan pada tahun 1966 yang lalu atau hampir setengah abad yang lalu. Seolah-olah filem ini dimainkan semula setelah Tanah Melayu sudah mempunyai lapangan terbang antarabangsa antara yang tercanggih di dunia.
 
Apa yang saya ingin timbulkan di sini ialah dari manakah P. Ramlee mengambil idea untuk membuat lakonan filem Do Re Mi ini? Jika dilihat gambar di atas, apa yang dilakukan oleh Tok Bomoh adalah sama dengan lakonan filem Do Re Mi - 3 orang bomoh duduk di atas tikar, dan ada teropong . Bezanya ialah tiada sangkar, 2 biji buah kelapa  dan tidak boleh terbang seperti dalam filem Do Re Mi.
 
Dari manakah seniman P. Ramlee ini menggunakan idea membuat lakonan filem Do Re Mi ini? Saya timbulkan persoalan ini adalah kerana filem-filem beliau sebenarnya banyak mengambil idea daripada sastera lama arab. Contohnya ialah fileh P. Ramlee berjudul Ahmad Albab di mana ideanya ialah daripada sastera lama arab. Ini diberitahu sendiri oleh pensyarah saya ketika belajar bahasa Arab di universiti dahulu.
 
Idea Filem Ahmad Albab Sudah Lama Berada Dalam Sastera Lama Arab
 
Adakah P. Ramlee juga menggunakan idea dari kitab bomoh untuk menjayakan filem Do Re Mi ini? Ini adalah kerana banyak persamaan apa yang dilakukan oleh Tok Bomoh di KLIA dengan filem Do Re Mi.
 
Wallhua'lam.
 
 

No comments: