Tuesday, January 14, 2014

Hubungan Khilafah dan Alam Melayu : Sejarah yang Disembunyikan...

Assalamualaikum w.b.t. dan Selamat Sejahtera.

Mesti suspenkan apabila tengok tajuk di atas. 'Hubungan Khilafah dan Alam Melayu : Sejarah yang Disembunyikan.' Sudah tentu anda semua ingat mesti saya hendak menulis mengenai hubungan khilafah khususnya Khilafah Uthmaniyah dengan alam melayu. Banyak tulisan-tulisan di internet yang menulis hubungan dua hala ini antara Khilafah Uthmaniyah dengan alam melayu. Malangnya, tulisan-tulisan di internet ini tidak dibukukan secara rasmi untuk menjadi bacaan umum. 

Dapatkan Buku ini di Pasaran...

Oleh itu, suka saya mempromosikan buku yang membincangkan secara rasmi hubungan Khilafah Uthmaniyah yang ditulis oleh Saim Kayadibi iaitu seorang pensyarah UIA. Bukunya bertajuk 'Ottoman Connections to the Malay World' membincangkan secara khusus hubungan dua hala ini. Buku ini sebenarnya kompilasi 7 jurnal mengenai hubungan Uthmaniyah dan Alam Melayu. Antara tajuk-tajuknya ialah 'The Religious - Intelectual Network : The Arrival of Islam in the Archipelago', 'Baba Davud : A Turkish Scholar in Aceh', dan lain-lain lagi. 

Dalam buku teks Sejarah Peradaban Dunia sekalipun tiada yang menerangkan hubungan istimewa antara Khilafah Uthmaniyah dan alam melayu. Sebenarnya, semasa portugis menyerang Melaka pada tahun 1511, pihak Khilafah Uthmaniyah telah menghantar 3 kapal perang untuk membantu Kesultanan Melayu Melaka menentang pihak Portugis tetapi gagal. Selepas itu, kesultanan Melayu Aceh muncul sebagai kuasa besar di Selat Melaka setelah kejatuhan Kesultanan Melayu Melaka. Namun begitu, kita perlu ingat bahawa Kerajaan Aceh ini mendapat perlindungan daripada pihak Uthmaniyah di Istanbul dalam usaha menjadi kuasa melayu terunggul di Selat Melaka. 

Jata Negara Uthmaniyah yang Terdapat di Masjid Lama Thiland Membuktikan Wujudnya Hubungan Uthmaniyah dan Alam Melayu. Sumber : Sejarah Negara Kedah

Untuk menambah lagi pengetahuan dan pemahaman kita mengenai hubungan klasik yang pernah wujud ini dapatkan buku ini di Kinokuniya dengan harga RM39.00 di rak bernombor D14-02.

Sekian, terima kasih.

http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: