Sunday, October 10, 2010

Pelaburan

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera...

Mudah-mudahan Tuan dan Puan sentiasa dikurniakan dengan kemurahan keberkatan rezeki dariNya. InsyaAllah.

Pada kali ini, saya akan membincangkan mengenai pelaburan. Terdapat hubungan antara risiko dan tempoh menjadi kaya. Sekiranya anda ingin menjadi kaya dengan cepat, anda perlulah terlibat dalam pelaburan berisiko tinggi dan begitulah sebaliknya. Anda boleh kaya dengan cara lambat sekiranya anda tidak mahu terlibat dalam pelaburan dalam berisiko tinggi dan ini merupakan cara yang paling selamat. Terdapat 3 jenis pelaburan iaitu:


a. Pelaburan yang tiada risiko.

b. Pelaburan yang berisiko sederhana.

c. Pelaburan yang berisiko tinggi.

a. Pelaburan tiada risiko.

Pelaburan ini adalah pelaburan yang langsung tiada risiko. Dividen tahunan yang diberi adalah dalam lingkungan 2.5% sehingga 8% bergantung kepada jenis pelaburan. Amanah Saham Bumiputra (ASB) menawarkan dividen tahunan antara 7-8% setahun manakala Tabung Haji pula menawarkan dividen 4-5% setahun. Pelaburan yang paling menguntungkan sekali ialah pelaburan emas. Ini kerana harga emas sentiasa naik dan ianya kebal inflasi. Di sini, bergantung kepada anda di manakah anda ingin melaburkan wang anda untuk mendapatkan lebih keuntungan.

b. Pelaburan yang berisiko sederhana.

Pelaburan ini kebiasaannya adalah tertumpu kepada pasaran saham dan juga hartanah. Anda perlu melengkapkan ilmu anda mengenai saham seperti membaca financial statement, bar chart, dan lain-lain lagi. Jika anda masih bermain saham tetapi sampai berhutang (rugi), baik anda lupakan cita-cita anda untuk menjadi pelabur yang berjaya dan tingkatkan ilmu kewangan terlebih dahulu.

c. Pelaburan berisiko tinggi.

Pelaburan ini adalah pelaburan berisiko tinggi dan hanya memerlukan masa yang singkat sekiranya anda ingin menjadi kaya . Contoh yang ketara ialah pelaburan FOREX. Tidak dinafikan bahawa anda boleh dapatkan wang RM30 ribu dalam masa 15 minit jika anda betul-betul seorang profesional. Milan Doshi, trainer kewangan bebas, dalam bukunya menyatakan pelaburan ini sesuai untuk profesional sepenuh masa dan mempunyai wang yang amat banyak. Sekiranya anda membayar ansuran kereta tempatan selama 8 tahun, lupakan sahaja hasrat untuk menceburi bidang ini.
Sekian sahaja artikel pada kali ini.


Wassalam.

1 comment:

Anonymous said...

Good day! Would you mind if I share your blog with
my twitter group? There's a lot of people that I think would really appreciate your
content. Please let me know. Thank you