Friday, October 22, 2010

Disiplin Kredit


Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.
.
Semoga Tuan dan Puan sentiasa berada dalam keberkatan Allah s.w.t. selalu dan sentiasa dimurahkan rezeki olehNya.
.
Gambar di atas menunjukkan perasmian institusi kewangan mikro di Cawangan Kuantan bersama Pengurus Cawangan, En. Azwardi Che Ab Ghani. Majlis dirasmikan oleh Menteri Kewangan 2, Tan Sri Mohammad Nor Yaakob. Walaubagaimanapun, saya bukanlah ingin membincangkan mengenai perasmian gambar di atas. Saya akan memfokuskan tajuk mengenai disiplin kredit yang diterapkan kepada peminjam-peminjam institusi kewangan mikro ini.
.
Apa itu disiplin kredit? Disiplin kredit ialah membayar balik hutang atau pinjaman kita mengikut jadual yang telah ditetapkan. Di dalam institusi mikro kewangan itu sendiri, peminjam-peminjam dikehendaki mengikut Jadual Bayar Balik (JBB) yang telah ditetapkan. Melalui jadual ini, peminjam-peminjam dikehendaki membayar pinjaman mengikut jadual tanpa lebih ataupun kurang walaupun RM1.00.
.
Adakah anda menerapkan disiplin kredit dalam diri anda?
.
Kita memang tidak boleh lari daripada membuat hutang dalam kehidupan kita bahkan belajar di IPT pun perlu berhutang bagi menampung pembiayaan kita di universiti. Hutang akan menjadi penawar jika kita pandai mengawalnya dan menjadi racun jika kita tidak pandai mengawalnya. Hutang juga menjadi kawan ketika kecil dan menjadi lawan apabila dia telah bersemarak. Oleh itu, kita sentiasa beringat mengenai perkara ini. Pastikan pendapatan yang kita terima pada setiap bulan diutamakan dahulu kepada hutang.
.
Kita perlu mengenalpasti hutang-hutang kita seperti:
.
a. Kereta.
.
b. Rumah
.
c. Kad kredit
.
d. Bil-bil
.
e. dan lain-lain.
.
Hutang-hutang kita ini perlu dibayar ikut jadual yang telah ditetapkan. Bagi pengguna kad kredit (atau dikenali sebagai kad bunuh diri) anda dinasihatkan agar tidak membayar bayaran yang minima. Ini adalah kerana jika anda membayar minima, anda terpaksa membayar caj dikenakan dengan jumlah yang tinggi. Anda bolehlah membuat simulasi pembayaran sendiri mengikut kadar tertentu mengikut kemampuan anda.
.
Bagaimana pula sekiranya anda mempunyai lebihan wang dalam perbelanjaan anda?
.
Pertama sekali, anda bolehlah menjadualkan semula pembiayaan hutang-hutang anda bagi mempercepatkan tempoh bayar balik hutang. Makin cepat hutang anda dibayar, makin cepat anda mengalami keselesaan hidup, benar bukan? Kedua, anda boleh menggunakan wang anda untuk melabur di tempat-tempat lain yang membawa pulangan dalam bentuk dividen setiap tahun. Terserah kepada anda untuk memilih antara 2 jalan di atas.
.
Kesimpulannya kita perlulah bijak dalam mengawal kewangan kita dalam membuat perbelanjaan setiap bulan. Terapkan disiplin kredit dalam diri anda bagi mempercepatkan Hari Bahagia anda pada masa hadapan.
.
Sekian, terima kasih.











No comments: