Thursday, February 22, 2018

Perjalanan Seribu Langkah Adalah Bermula Dengan Langkah Pertama

Memetik kata-kata Sun Tzu (545 – 470SM) yang merupakan panglima China suatu ketika dahulu yang berbunyi, “Perjalanan seribu langkah adalah bermula dengan langkah pertama.”

Apabila difikirkan semula bait-bait ayat ini ada benarnya juga apabila saya mengingati semula bagaimana saya menulis dan menerbitkan sendiri karya saya iaitu Biar Sedikit, Asal Diberkati dan Peperangan Terakhir Uthmaniyah.
Ramai juga kenalan-kenalan saya bertanyakan kepada saya bagaimana saya boleh menghasilkan dua buah karya dan bagi mereka menulis merupakan satu aktiviti yang sukar. Apabila teringat kata-kata Sun Tzu, saya mula teringat bagaimana saya mengambil masa 2 tahun untuk menghasilkan karya pertama saya iaitu Biar Sedikit, Asal Diberkati dan 2 tahun setengah untuk menghasilkan karya kedua saya iaitu Peperangan Terakhir Uthmaniyah.
Bak kata Saidina Ali Abi Talib, “Jika hari ini lebih baik dari semalam maka berbahagialah orang itu. Jika hari ini sama dengan hari semalam maka sia-sialah orang itu. Dan jika hari ini lebih buruk dari semalam maka celakalah orang itu.”
Begitulah prinsip saya yang digunakan untuk berkarya, saya akan memastikan karya yang terbaru yang saya hasilkan adalah lebih baik daripada sebelumnya. Bagi memastikan karya kedua saya benar-benar berkualiti, saya terpaksa berkorban masa dan wang menggembara ke Turki untuk mencari gambar-gambar yang sesuai untuk dimuatkan di dalam buku Peperangan Terakhir Uthmaniyah. Ramai yang berasa teruja dengan kandungan buku ini apabila gambar-gambar menarik di Turki dimuatkan di dalam buku ini.
Menulis bukannya satu aktiviti yang boleh disiapkan dalam masa yang singkat. Menulis pada hari ini, esok boleh terbitkan karya atau manuskrip anda. Ini adalah satu pandangan yang salah. Menulis memerlukan satu perancangan masa yang panjang sebelum karya anda diterbitkan. Hasilnya memang berbaloi apabila anda boleh menuai hasilnya setelah ianya diterbitkan kelak.
Aktiviti menulis memang mempunyai peraturan atau pantang larangnya yang tersendiri. Apabila anda ingin menulis buku umum, anda perlu memilih sesuatu genre. Dalam penulisan buku umum (buku umum ini maknanya yang buku-buku yang dijual di kedai-kedai), anda harus menumpukan kepada satu-satu genre sahaja untuk menulis. Usah lompat dari satu genre ke satu genre yang lain. Keadaan ini menyebabkan anda tidak dapat meningkatkan kredibiliti dan juga nama anda pada satu-satu genre. Selain itu, apabila tertumpu kepada satu-satu genre sahaja, anda boleh recyle semula poin-poin anda yang telah digunakan untuk menulis buku seterusnya. Inilah rahsia seseorang penulis itu boleh menulis dan menghasilkan berpuluh-puluh buku kerana memberi penumpuan kepada satu genre sahaja.
Menulis buku merupakan aktiviti bisnes. Apabila disebut bisnes, anda memerlukan modal yang besar untuk menulis. Modal untuk menggembara dan modal untuk membeli buku rujukan anda sebagai perpustakaan peribadi anda. Anda tidak boleh menulis secara sembrono sahaja mengikut hati anda. Kelak tidak sesiapa yang berkenan untuk membeli buku anda walaupun berjaya dipasarkan kedai-kedai terkemuka di seluruh negara. Dengan kata lain, buku atau karya anda perlu mempunyai harta intelek yang tinggi supaya ianya sedap dan menarik untuk dibeli dan dibaca oleh orang ramai.
Dengan kata lain, aktiviti berkarya memerlukan perancangan dan modal yang besar. Perancangan daripada segi isi kandungan buku anda, genre, gaya penulisan, target pembaca, dan faktor-faktor lain untuk menembusi pasaran buku. Karya anda perlu mempunyai imej yang tersendiri untuk menarik perhatian para pembaca supaya mereka membeli buku anda.
Wallhua’lam.

No comments: