Saturday, September 30, 2017

Hanya Negeri-Negeri Selat Sahaja Dijajah oleh British

Kenyataan Majlis Professor Negara bahawa negara Malaysia adalah tidak pernah dijajah pernah menggemparkan negara suatu ketika dahulu. Telahan masyarakat dibuat dengan menyatakan bahawa jika Malaysia tidak pernah dijajah suatu ketika dahulu, mengapa kita perlu menyambut hari kemerdekaan pada setiap tahun?

Tun Dr. Mahathir apabila ditanya mengenai persoalan ini, beliau menjawab, “Memang benar Tanah Melayu tidak pernah dijajah tetapi Residen British bertindak lebih daripada seorang penasihat sultan.”

Menarik juga apabila mengikuti kelas Sejarah Malaysia pada hari ini di mana pensyarah saya menyatakan bahawa Malaysia ini tidak pernah dijajah?

Mengapa beliau berkata sedemikian?

Ini kerana residen-residen British yang mendapat kuasa daripada sultan-sultan Tanah Melayu untuk memerintah di setiap negeri Tanah Melayu. Apabila Residen ingin membuat sesuatu perkara atau dasar, mereka perlu mendapatkan tandatangan sultan terlebih dahulu.

Begitu juga dalam Majlis Mesyuarat Negeri di mana Sultan menduduki tangga teratas dalam hierarki majlis mesyuarat ini.

 Jika Tanah Melayu dijajah, maka sistem kesultanan sudah seratus peratus sudah dihapuskan dari mana-mana negeri Tanah Melayu. Oleh itu, negeri-negeri yang betul-betul dijajah ialah Melaka, Singapura, dan Pulau Pinang atau lebih dikenali sebagai Negeri-Negeri Selat di mana negeri-negeri ini langsung tiada institusi kesultanan dan diperintah secara langsung oleh pihak British.

Wallhua’lam.

No comments: