Friday, September 29, 2017

Cuit-cuit : Mesin Basuh

Semua orang kecoh dengan kemarahan Sultan Johor terhadap pengusaha dobi di Muar yang membenarkan hanya orang-orang Islam sahaja menggunakan perkhidmatan dobinya atas alasan untuk menjaga kesucian. Ini bukan Negara Taliban menurut baginda dan bertentangan dengan konsep bangsa Johor (Saya tidak dipanggil bangsa Terengganu walaupun berasal dari Terengganu).

Menurut Dr. Maza, tindakan ini sebenarnya bertentangan dengan Islam kerana Islam tidaklah menyempitkan umatnya untuk berbuat sesuatu mungkin duit pun perlu diasingkan antara orang Islam dan bukan Islam kerana bimbang duit tersebut sudah terkena najis berat. Berlainan pula dengan PPIM yang menyatakan bahawa tindakan pengusaha dobi tersebut adalah perkara biasa.

Saya secara peribadi sewaktu tinggal di asrama sewaktu belajar di university dahulu tidak menggunakan mesin basuh coin yang disediakan kerana asrama tersebut turut dihuni oleh orang-orang bukan Islam yang turut menggunakan mesin basuh tersebut. Bukan apa, bimbang dari sudut kesucian pakaian jika menggunakan mesin masuh tersebut. Ini secara peribadi sahaja.

Berlainan dengan najis orang-orang bukan Islam yang makan benda-benda yang diharamkan di mana najis yang keluar dari dubur atau qubur mereka tidak dikira sebagai najis berat.

Wallhua'lam.

No comments: