Tuesday, August 23, 2016

Baik Untuk Orang Lain, Belum Tentu Baik Untuk Kita.

Di dalam al-Quran ada Allah s.w.t. menyebut mengenai perintah makanlah makanan yang halal lagi baik. Jika kita hayati balik perintah ini, banyak makanan yang halal lagi baik yang terdapat di sekeliling kita yang boleh dimakan.

Namun, dari satu sudut jika kita melihat orang-orang yang sakit sudah tentu ada makanan yang perlu mereka elakkan. Sekiranya seseorang itu berpenyakit kencing manis, sudah tentu dianya perlu mengelak daripada makan makanan yang manis. Di satu sudut lain pula, orang yang sihat pula boleh makan makanan yang bergula selagi mana yang sihat. Ini yang dikatakan baik untuk orang lain belum tentu baik untuk kita.

Dalam pengurusan kewangan peribadi, hal yang sama kita boleh terapkan dalam apa yang telah disebutkan di dalam al-Quran. Jika orang lain telah membeli rumah, tidak semestinya kita perlu membeli rumah. Mungkin orang lain tiada matlamat lain seperti kita yang membolehkan mereka membeli rumah terlebih dahulu. Mungkin kita ingin menggunakan wang kita untuk matlamat lain seperti membuat perniagaan, ingin memfokuskan membayar hutang-hutang lain terlebih dahulu, dan sebagainya.

Begitu juga dengan kereta, apabila keluarnya model kereta baru, ramai pula yang sibuk menukar kereta lain walhal kereta sedia ada masih boleh dipakai kerana ingin mengikut rakan-rakan sepejabat yang menukar kereta lain. Akibatnya, diri sendiri yang rugi kerana terpaksa menanggung rugi membayar kadar faedah kepada pihak bank.

Di dalam buku saya iaitu Biar Sedikit, Asal Diberkati (BSAD), saya ada menyebut bahawa kita usah terikut-ikut dengan trend masyarakat. Sebagai contohnya tahun 2011 dahulu (saya masih ingat sehingga hari ini) kononnya ramai orang yang berbondong-bondong yang membeli emas kerana kononnya ketika itu harga emas naik secara menggila. Tetapi, ramai yang silap ketika itu kerana ketika harga emas naik, ketika inilah emas perlu dijual kerana keuntungan boleh dibuat ketika ini dan bukannya dibeli. Natijahnya, ramai yang menggaru kepala selepas harga emas jatuh tidak beberapa lama ketika selepas itu.

Malangnya, kita sibuk menggunakan duit kita untuk berlumba-lumba untuk menunjukkan kekayaan masing-masing. Akibatnya, kita kadang-kadang terperangkap dalam perlumbaan ini yang kadang-kala membuatkan duit kita bocor tanpa disedari. Ada pembaca buku BSAD yang mengatakan hutang mereka tidak berkurang selepas membaca buku ini. Tetapi, apabila mereka ditanya adakah mereka mengikut Rukun ke-4 iaitu jangan membuat hutang lagi, ramai yang terdiam 1,001 bahasa.

Baik untuk orang lain, belum tentu baik untuk kita boleh kita terjemahkan dalam aplikasi untuk menjana kekayaan kita. Sesetengah orang percaya bahawa kita perlu berhutang untuk menjana kekayaan kita. Sesetengah orang juga percaya kita tidak perlu hutang untuk menjana kekayaan kita. Bagi saya ada baiknya kita tidak perlu berhutang untuk menjana kekayaan kerana inilah jalan paling selamat dan mudah untuk menjana wang kita.

Ironinya, pengurusan kewangan adalah bergantung dengan strategi kewangan kita sendiri. Wang yang banyak tidak menjamin kejayaan kita dalam usaha menguruskan wang kita. Dengan iltizam, keazaman, dan matlamat kewangan untuk mencapai sesuatu, ianya menghasilkan sesuatu yang baik untuk kita.

Adakah anda sudah memiliki buku BSAD? Jika belum (klik di sini).

Wallhua’lam.

 
http://wankamarul701.blogspot.my

No comments: