Thursday, December 31, 2015

Nak Ada Cash RM1 Juta dalam ASB atau nak 10 Buah Rumah Sewa?


 
Ini adalah soalah cepu emas kepada anda. Nak ada cash RM1 juta dalam ASB atau nak 10 buah rumah sewa?

Terdetik saya mengenai perkara ini apabila terjumpa screenshot akaun ASB yang sudah mencecah RM1,000,000 a.k.a. RM1 juta ringgit di dalam sebuah laman internet seperti gambar di atas. Hebat bukan?

Bagaimana caranya nak dapat RM1 juta pertama dalam hidup? Azizi Ali pun mendapat sejuta ringgit pertama dalam hidupnya selama 13 tahun. Kemudian, beliau berjaya mendapat lima juta ringgit seterusnya dalam masa 5 tahun.

Jika kita ada sejuta dalam akaun ASB dengan dividen 7 peratus setahun, ini bermakna kita mendapat dividen sebanyak RM70,000 setahun atau RM5,833 sebulan. Sudah tentu, kalau sudah dapat duit sebanyak ini alamatnya sudah lama saya berhenti kerja.

Jika ada wang tunai sebanyak RM1 juta dalam akaun Tabung Haji pun, setahun sudah dapat dividen sebanyak RM50,000 atau RM4,166 sebulan. Ini pun dah kira ok.

Sama juga jika mempunyai 10 buah rumah dengan sewa rumah RM500 sebulan. Paling-paling pun dapat RM5,000 sebulan. Tetapi, kalau pelaburan hartanah kita perlu menolak hidden cost yang lain seperti maintenance, cukai, bil-bil, dan sebagainya. Ini pun belum mengambil kira jika rumah-rumah tersebut dibeli dengan pinjaman bank.

Berbanding dalam pelaburan ASB atau Tabung Haji di mana kita akan mendapat dividen tunai bersih tanpa menolak hidden cost yang lain. Sebab itu sesetengah orang suka pelaburan tetap tanpa melabur melalui hartanah.

Apa yang saya nampak sekarang untuk mencapai satu juta pertama dalam hidup ialah dengan menyimpan separuh kenaikan gaji tahunan untuk pelaburan. Perkara ini saya sudah terangkan dalam buku keluaran pertama saya iaitu Biar Sedikit, Asal Diberkati.

Langkah kedua ialah melalui bisnes. Sememangnya bisnes menjamin keuntungan yang berlipat kali ganda. Perkara ini tidak perlu saya ulas secara terperinci dalam artikel ini.

Cuma saya berfikir, bila agak-agaknya saya boleh mempunyai sebanyak RM1 juta dalam akaun ASB?


6 comments:

shidasanmil said...

Menarik..terfikir perkara yang sama...dua2 pun nampak rasional boleh buat kira kira yg details juga ni. Tq sharingg..

wankamarul701 said...

Ok. Sama-sama.

Unknown said...

dua2 ada skop berbeza. hartanah pun ok.. selain dpd sewa, kenaikan harga hartanah juga blh tahan..hihi

Yatt said...

Jgn lupe zakat simpanan yer..

Al Jarumi said...

Zakat Harta ada 5 shj. Simpanan Emas dan Perak , matawang rm bukan emas perak. Mazhab Shafie. Hidayat Mansor mungkin ikut mazhab lain.

Unknown said...

😁🤩😀