Sunday, October 23, 2011

Adab Komunikasi Non-Verbal

HARAP MAKLUM, PASTIKAN PINTU INI SENTIASA DITUTUP!!!!!!

Ini adalah contoh ayat yang saya pernah lihat di pintu utama ruang legar pejabat yang meminta semua orang memastikan pintu yang digunakan sentiasa ditutup. Isu yang saya ingin lontarkan di sini ialah wajarkah kita menggunakan ayat di atas untuk memastikan sebuah pintu sentiasa ditutup? Wajarkah kita menggunakan tanda seruan seperti ayat di atas untuk memastikan sebuah pintu sentiasa ditutup? Adakah ia tidak kelihatan kasar dengan menulis ayat sedemikian rupa?

Jika kita mengikut etika dalam perniagaan, meletakkan notis ini kepada pelanggan merupakan sikap kurang sopan. Seseorang peniaga dianggap lupa siapa pelanggan dan apa definisi pelanggan. Seseorang peniaga seperti ini menganggap pelanggan adalah budak hingusan yang perlu diajar. Sepatutnya ia perlu ditulis dalam bahasa yang lebih sopan seperti berikut:

PASTIKAN PINTU INI SENTIASA DITUTUP,
TERIMA KASIH.

Jika ditulis seperti ayat di atas, seseorang akan merasa diri mereka dihargai dan dihormati serta mereka akan mudah untuk memberi kerjasama untuk memastikan sebuah pintu ditutup. Kita tidak perlu berkasar bahasa dengan meletak ayat kasar untuk memberi arahan kepada orang ramai. Jika tidak, orang akan menggambarkan kita sebagai mudah marah atau mudah naik angin. Apa yang lebih penting ialah 'Budi Bahasa Budaya Kita'. InsyaAllah.

Sekian, terima kasih.

No comments: