Sunday, March 20, 2011

Orang Melayu Malas?

Orang Melayu bangkit bersatu menentang Malayan Union pada tahun 1946


Sewaktu saya berada Tingkatan 5 di Kolej Islam Sultan Alam Shah (KISAS) pada tahun 2002. Cikgu saya (melayu) menceritakan sewaktu dia mengajar di sekolah campuran sebelum itu (sebelum KISAS), terdapat seorang pelajar cina yang mengipas-ngipas kerusi yang sebelum itu diduduk oleh orang melayu kerana dia ingin duduk. Lalu cikgu saya bertanya mengapa kamu mengipas-ngipas kerusi tersebut. Lalu pelajar cina menjawab, "Orang melayu ada penyakit.". Cikgu tersebut bertanya penyakit apa. Pelajar cina itu menjawab, "Penyakit Malas." Alangkah hinanya penyakit malas ini.

Telahan cikgu tersebut seakan benar. Saya masih teringat pada tahun 2009 sewaktu saya pergi pejabat pos di Ipoh, Perak. Ketika itu, saya memerhatikan ada seorang lelaki melayu yang duduk bersebelahan dengan wanita cina bangun pergi ke kaunter apabila angka gilirannya tiba. Lalu wanita cina tersebut mengipas-ngipas tempat duduk melayu tadi. Benar cerita guru saya 7 tahun dahulu.

Benarkah orang melayu ini malas? Dr. Mahathir (Tun) dalam bukunya, Dilemma Melayu menyatakan bahawa faktor alam semula jadi mempengaruhi genetik manusia. Di Tanah Besar China suatu ketika dahulu gunung berapi, banjir besar, gempa bumi, ribut taufan serta lain-lain lagi bencana alam mempengaruhi kehidupan penduduk China ketika itu. Sekiranya penduduk malas, maka mereka tidak dapat meneruskan hidup mereka. Oleh itu, mereka terpaksa bersusah-payah untuk berhijrah ke negara-negara lain termasuk Tanah Melayu ketika itu demi mencari sesuap rezeki untuk meneruskan kehidupan mereka.

Sebaliknya, masyarakat melayu ketika itu hanya bersawah menanam padi sebagai sumber makanan mereka. Geografi Tanah Melayu adalah tidak terletak dalam Lingkaran Api Pasifik di mana Tanah Melayu adalah bebas daripada bencana alam seperti gunung berapi, gempa bumi, banjir besar dan sebagainya. Penduduk Melayu hanya menanam padi 2 kali setahun di mana 1 kali musim menuai, makanan adalah mencukupi untuk mereka hidup selama 6 bulan. Di sini, orang yang malas berusaha boleh hidup dan beranak-pinak. Keadaan ini terus berlaku sehingga orang Cina dari Tanah Besar China berhijrah ke Tanah Melayu.


Buku Dilema Melayu tulisan Dr. mahathir (Tun) tahun 1969


Orang-orang cina yang berhijrah ini adalah amat agresif sehinggakan memonopoli ekonomi Tanah Melayu yang sebelum ini dikuasai oleh orang melayu. Oleh itu, menurut Dr. Mahathir (Tun), undang-undang khas perlu dibuat untuk melindungi orang melayu yang dipanggil 'Hak Istimewa' dalam perlembagaan bagi melindungi orang melayu. Jika tidak, orang melayu pasti jauh ketinggalan dalam pelbagai bidang jika 'Hak Istimewa' tidak diwujudkan. Adalah mustahil untuk tunggu 100 tahun lagi supaya orang melayu setaraf dengan orang cina untuk bersaing dalam pelbagai bidang.

Apakah orang melayu ini malas? Saya tidak ingin memberi komen melainkan cerita saya di atas dan pandangan Dr. Mahathir (Tun). Menurut Tun Dr. Ismail Abdul Rahman (Timb. Perdana Menteri kepada PM Tun Abd. Razak), menyatakan bahawa suatu penghinaan kepada orang melayu jika 'Hak Istimewa' untuk orang melayu ini digunakan sampai bila-bila dan tidak dimansuhkan. Sewaktu saya mengikuti kursus di Universiti Sains Malaysia (USM) tahun 2004, seorang fasilitator menyatakan bahawa orang melayu sekarang tidak mempunyai apa-apa melainkan 'Hak Istimewa Orang Melayu' untuk terus hidup di tanah air tercinta ini.

Oleh itu, orang melayu mempunyai disiplin untuk berusaha kuat bagi mengecapi kejayaan dalam pelbagai bidang yang diceburi. Usahlah mengharap 'Hak Istimewa' ini untuk kita terus tidur lena di siang hari pada hari ini. Orang cina juga sama seperti orang melayu iaitu mempunyai 2 tangan dan 2 kaki. Yang membezakan kita semua ialah daya usaha kita sendiri untuk mencapai kejayaan.

"Mengapa anda tidak boleh buat? Mengapa anda tidak boleh jadi? Cuma anda kerana seorang melayu?" Tun Daim Zainuddin

Sekian, terima kasih.

Sumber.
1. Dilema Melayu, Mahathir Bin Mohammad.

No comments: