Tuesday, July 18, 2017

Hukuman Sebat atau Ilmu Fadhu Ain Perlu Diutamakan?

Pada hari ini, seluruh masyarakat hangat membincangkan mengenai hukuman sebat secara terbuka yang akan dilaksanakan oleh Kerajaan Kelantan. Ada kenyataan dangkal yang dikeluarkan oleh seorang bekas menteri yang menyatakan Kerajaan Kelantan akan melaksanakan hukuman kuno dan barbaric yang kononnya bertentangan semangat perlembagaan yang diasaskan pada tahun 1963.

Namun, dalam kehangatan memperkatakan dan membicarakan hukuman sebat ini, masih ramai di kalangan masyarakat masih tidak tahu mengenai fardhu ain. Semalam, saya berkesempatan mendengar persoalan-persoalan yang dilontarkan kepada seorang penceramah dalam radio.

Antara persoalan-persoalan yang pernah dilontarkan kepada beliau ialah :

1. Bagaimanakah hendak mandi wajib? Sedangkan ibu bapa mereka sendiri pun tidak pernah mandi wajib.

2. Jika anak perlu dirotan sekiranya tidak pernah mendirikan solat setelah mencapai umur tertentu, adakah anak tersebut perlu dirotan sekiranya ibu bapa mereka sendiri pun tidak pernah mendirikan solat selama 40 tahun?

3. Apakah solat terawih itu dan bagaimana ianya dilaksanakan? Apabila penceramah tersebut menyatakan bahawa solat tersebut perlu dilaksanakan dengan sembahyang 2 rakaat 1 salam, orang yang bertanya kepada beliau pula bertanya semula, apa itu sembahyang 2 rakaat 1 salam?

4. Sumbang mahram banyak berlaku di kalangan adik-beradik mereka sendiri ketika ibu bapa mereka tiada di rumah. Tambah beliau lagi.

Nah, begitulah pincang sekali tentang masyarakat kita pada hari ini. Dalam pada itu, apakah perlu diberi penekanan sekarang? Adakah ilmu fardhu ain ataupun hukuman hudud yang perlu diberi perhatian dalam keadaan masyarakat carca-marba sekarang?

Ini adalah tanggungjawab kita semua sebagai orang yang tinggal dalam sesuatu masyarakat. Kita tidak boleh berharap perkara-perkara buruk ini tidak berlaku dekat keluarga sendiri dengan berharap agar tidak berlaku kepada keluarga mereka sendiri. Inilah tanggungjawab berdakwah. Menyeru kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran.

Wallahua'lam.


No comments: