Sunday, April 2, 2017

Ciri-ciri Seorang Penulis Hebat


Adakah anda ingin mahu menjadi seorang penulis? Jika anda mempunyai ciri-ciri ini, anda boleh melangkah jauh dalam bidang penulisan :

Suka Bahasa Berbunga

Bahasa berbunga bermaksud anda boleh menyampaikan sesuatu dengan cara anda sendiri. Contohnya, jika anda seorang penulis resensi buku, anda perlu pandai mengolah fakta untuk menyampaikan fakta buku tersebut kepada orang ramai. Anda tidak boleh menggunakan cara penulisan yang sama bagi semua buku dalam penulisan resensi anda.

Minat Membaca

Ini merupakan salah satu faktor sampingan sahaja. Dengan membaca datangnya ilmu, maka sudah tentu anda boleh menulis. Namun, tidak dinafikan bahawa ramai orang yang suka membaca tetapi masih juga tidak pandai menulis.

Kritis dan Kreatif

Kritis dan kreatif perlu bergerak seiringan dalam bidang penulisan. Dalam penulisan, anda perlu kreatif dalam menyampaikan fakta dan hujah anda. Dalam kerja-kerja suntingan, anda perlu kritis terhadap hasil kerja anda untuk menghasilkan sesuatu yang lain dari yang lain.

Banyak Termenung

Banyak termenung bukanlah bermaksud anda suka berkhayal. Banyak termenung di sini bermaksud anda bermenung untuk menghasilkan sesuatu. Jika orang lain melihat tasik sekadar untuk berseronok, anda pula termenung kerana berfikir.

Gemar menyendiri

Boleh dikatakan anda dikatakan sebagai seorang kera sumbang kerana tidak suka bergaul dengan orang lain. Anda perlu menyendiri bagi menghasilkan sesuatu tulisan yang segar dan tenaga dalam menyampaikan sesuatu fakta atau hujah kepada orang ramai.

Menjadi Pengkritik Tegar

Dalam banyak-banyak perkara, mengkritik isu politik adalah satu perkara yang saya minat. Anda harus menjadi pengkritik untuk menjadi seorang penulis yang hebat. Dengan menjadi pengkritik, anda sebenarnya peka sesuatu kelemahan bagi sesuatu isu yang terjadi.

Suka Berimiginasi

Suka berimiginasi sebenarnya baik dalam menghasilkan sesuatu penulisan yang mantap. Ini kerana daya imiginasi bagi seseorang adalah berbeza antara satu sama lain. Dengan memasukkan imiginasi anda contohnya dalam penulisan kreatif, ia sebenarnya menghasilkan sesuatu penulisan yang lain dari yang lain.

Fikiran Anda dari yang Lain

Anda dapat menghasilkan sesuatu idea yang hebat daripada orang lain. Dengan ini, penulisan anda secara automatiknya luar biasa.

Next

Dalam penulisan kreatif, anda boleh menghasilkan sesuatu yang tidak terjangkau oleh orang lain bagi babak-babak yang seterusnya. Ini membuatkan buku yang anda hasilkan lain daripada yang lain.

Wallhua’lam.

http://wankamarul701.blogspot.my

3 comments:

Dreamer said...

Terima kasih!Sangat membantu :)

Unknown said...

Terima kasih,ia mbuat saya makin bersemangat untuk mula menulis.

Anonymous said...

Figthting!utk terus mencapai impian