Wednesday, February 3, 2016

Caruman 3 Peratus pun Besar Nilainya

Baru-baru ini YAB Perdana Menteri mengumumkan bahawa caruman KWSP golongan pekerja dikurang daripada 11 peratus kepada 3 peratus. Tujuannya adalah untuk merangsang ekonomi di mana daripada nilai ini, dijangka sebanyak 8 bilion ringgit akan mengalir dalam ekonomi negara apabila ianya dibelanjakan.

Jika kita perhalusi nilai 3 peratus kwsp ini, nilainya adalah kecil. Namun, bagi jangka panjang, nilainya boleh dikatakan besar.

Katakan gaji kasar seorang eksekutif ialah RM3,000 sebulan. 3 peratus daripada nilai ini ialah RM90 sebulan. Namun, bagi tempoh 2 tahun nilai ini sudah menjadi RM2,160.

Jika anda membaca buku BSAD saya, saya menerangkan prinsip sesendal baji iaitu menyimpan separuh daripada kenaikan gaji tahunan. Oleh itu, jika anda ada lebihan 3 peratus ini ada baiknya anda melencongkan wang anda kepada tabung simpanan anda. Tabung simpanan tidak perlulah saya nyatakan di sini. Terpulang kepada anda.

Memang. Tidak dinafikan dalam suasana ekonomi suram di mana perbelanjaan harian menekan kehidupan kita kadangkala menyebabkan jiwa dan emosi turut tertekan.

Dikala waktu ekonomi menekan perbelanjaan kita. Saya masih dapat memerhatikan orang-orang di luar sana yang masih hidup mewah dan mampu membeli kereta-kereta mahupun rumah-rumah besar. Adakah sistem ekonomi kita yang silap atau kita tidak mampu bertindakbalas dengan ekonomi semasa?

Falsafah saya ketika ekonomi suram ini mudah sahaja iaitu, “Harga barang terus naik tetapi rahmah Allah s.w.t. tidak pernah berkurang.”

Wallhua’lam.


http://wankamarul701.blogspot.my

 

 

 

 

No comments: