Monday, August 3, 2015

Tajuk Kecil Sesebuah Buku Boleh Diterbitkan Sebagai Buku Bestseller

Adakah anda perasan apabila anda membaca sesebuah buku, anda mungkin tertarik dengan tajuk-tajuk atau bab-bab yang dibincangkan dalam sesebuah buku tersebut?

Bagaimana jika anda kembangkan idea tajuk-tajuk kecil ini dan jadikan ianya sebuah buku bestseller? Idea ini boleh diolah dengan anda mengolah tajuk-tajuk ini dengan membuat lebih sedikit pembacaan dan kajian untuk memanjangkan penulisan anda.

Jika anda ada rezeki, berpuluh-puluh ribu anda boleh hasilkan daripada penjualan buku ini.

Jika anda lihat tajuk buku ‘Dracula vs al-Fateh’ terbitan PTS, sebenarnya tajuk ini ada dibincangkan dalam buku ‘Kuasa Kepemimpinan al-Fateh’ yang juga terbitan PTS di bawah tajuk kecil ‘Keganasan Dracula dan Salib Ke Atas Usmaniah dan Umat Islam di Wallachia’.

Pokoknya adalah ‘Dracula’. Masyarakat hanya fikir Dracula hanya merupakan cerita hantu mat salleh walhal ianya memang wujud. Apabila buku ‘Dracula vs al-Fateh’ berada di pasaran, ia sudah menjadi buku bestseller sehinggakan saya melihat cetakan pertama buku ini sudah 12,000 naskah dalam laman web PTS!

Mungkin ianya kebetulan. Namun poin saya di sini ialah kita boleh kembangkan tajuk sesebuah buku untuk menjadikan sebuah buku bestseller.

Satu lagi yang saya perasan ialah buku ‘Mudahnya Menjemput Rezeki’ tulisan Ustaz Fathuri Sallehuddin. Sebenarnya dalam buku ‘Magnet Rezeki Dengan Solat Duha’ tulisan Muhammad Mokhtar ada menulis bab ke-4 yang bertajuk ‘Bangkit Menjemput Rezeki’ dalam buku beliau.

Pokoknya di sini ialah ‘Menjemput Rezeki’. Di sini, Ustaz Fathuri Sallehuddin berjaya mengubah persepsi masyarakat bahawa rezeki sebenarnya perlu dijemput dan bukannya dicari walhal dalam buku Muhammad Mokhtar sudah membincangkan mengenai ‘Bangkit Menjemput Rezeki’ dengan Solat Duha walhal sebenarnya banyak lagi cara untuk menjemput rezekit sepertimana yang dibincangkan dalam buku ‘Mudahnya Menjemput Rezeki’. Mungkin ini satu kebetulan.

Saya tidak kata penulis-penulis ini mencuri idea orang lain untuk menulis buku mereka. Tetapi apa yang saya ingin sampaikan ialah kita boleh kembangkan idea-idea menarik dalam sesebuah buku yang dibaca untuk dijadikan buku lain yang lebih menarik.

Anda bagaimana?

ps : Saya tidak dibayar untuk mempromosikan buku-buku ini.



http://wankamarul70.blogspot.com

No comments: