Thursday, October 3, 2013

Jadilah Orang yang Pakar dalam Bidang Diceburi

Assalamualaikum w.b.t. dan Selamat Sejahtera.

Kita perlu menjadi pakar dalam bidang kita yang ingin kita ceburi. Apabila kita menjadi pakar dalam sesuatu bidang, maka orang sanggup berapa sahaja harganya untuk kita walaupun seseorang itu tiada wang kerana mereka sangat berpuas-hati dengan perkhidmatan yang diberikan.

Apa yang ingin saya disebut di sini ialah sikap pomen kereta di mana saya selalu servis di kedainya. Pengalaman beliau sangat luas di mana beliau telah berkhidmat di Syarikat Borch di Jerman selama 8 tahun banyak memberi manfaat kepada beliau untuk menguruskan bengkelnya. Apabila saya membuat servis di kedainya, banyak perkara yang dapat dipelajari mengenai kereta supaya saya ditipu di bengkel-bengkel kereta yang lain. Walaupun bayaran yang dikenakan oleh kedainya adalah agak tinggi saya amat berpuas-hati apabila membuat servis di bengkelnya.

Apa kemahiran yang ada miliki? Setiap orang ada kemahiran walaupun tidak mendapat pendidikan tinggi. Ambil contoh mudah iaitu Syed Mokhtar al-Bukhary. Beliau belajar tidak sampai hingga ke menara gading tetapi beliau amat mahir dalam perniagaan. Lihat sahaja semasa krisis kewangan berlaku dalam tahun 1997/98 di mana banyak perniagaan khususnya orang-orang melayu yang rata-ratany berpendidikan tinggi gagal bertahan namun perniagaan beliau masih utuh sehingga ke hari ini.

Brian Tracy : Trainer dan Speaker Bertaraf Dunia

Siapa motivator dan penulis terkenal dalam pembangunan sumber manusia dan organisasi di dunia pada hari ini? Tidak lain dan tidak bukan ialah Brian Tracy di mana beliau juga merupakan jurulatih yang pakar dalam bidang jualan. Beliau telah mengadakan seminar dan workshop di 61 negara di seluruh dunia. Beliau juga berjaya membantu 4 juta orang mencapai tujuan hidup mereka. Mengapa beliau berjaya dan terkenal? Kerana beliau amat pakar dalam bidang yang diceburinya iaitu dalam bidang kejurulatihan.

Apa cita-cita anda? Apakah hala tuju hidup anda? Adakah anda ingin sekadar pergi kerja 8.00 pagi dan balik pukul 5.00 petang dan tunggu hujung bulan dapat gaji bayar hutang? Adakah anda ingin menjadi penulis blog atau buku terkenal? Adakah anda ingin mahir dalam selok-belok bidang hartanah dan seterusnya menjadi agen hartanah terkenal di Kuala Lumpur? Adakah anda ingin menjadi cikgu kimia terkenal di Kuala Lumpur? Atau anda ingin menjadi taukeh emas yang terkenal di pekan anda? Pakar menjual kek dan kuih? Tepuk dada tanya selera.

Saya juga melihat kedai-kedai tayar dan motorsikal yang besar di mana orang ramai akan datang ke kedai-kedai tersebut setiap hari. Saya fikir tentu tentu mereka memperolehi pendapatan bersih 5 angka sehari. Mereka boleh berjaya kerana mereka amat mahir dalam bidang servis mereka.

Sekiranya anda mempunyai kepakaran dalam sesuatu bidang dan ia boleh menjadi sumber rezeki untuk anda, jangan menahan kehendak dan keinginan anda kerana itu nilai-nilai yang serasi dengan jiwa kita untuk mencapai kejayaan dan kepuasan dalam hidup kita. Anda boleh mempelajarinya secara perlahan-lahan. Belajar secara perlahan-lahan itu baik daripada langsung tidak mempelajari sesuatu bidang yang anda ingin ceburi.

Saya terfikir mengenai perkara ini ialah apabila setelah 3 tahun mengendali blog ini. Pada mulanya saya ingin membuat iklan tuisyen matematik. Akan tetapi, menulis formula-formula matematik dengan menggunakan komputer adalah lambat dan leceh. Sejak artikel pertama saya ‘menabunglah’ kerana malas nak menulis formula-formula matematik di blog, saya mendapat kata-kata semangat dari rakan-rakan terdekat saya, saya terus menulis dan menulis di blog ini sehinggalah saya menjadi blogger terkenal (kata orang) sehinggakan boleh masuk majalah disebabkan blog ini.

Sekiranya saya terus membuat cara-cara atau tips menjawab soalan matematik tambahan dari dahulu, sudah tentu ramai yang akan berguru dengan saya sejak 3 tahun lepas. Oleh itu, saya membeli scanner untuk membuat blog baru saya untuk mengiklankan tuisyen matematik tambahan serta cara-cara menyelesaikan sesuatu soalan matematik tambahan. Saya berazam untuk tidak membiarkan sehari berlalu tanpa membuat latihan matematik tambahan. Pendek kata, kita harus bertiqamah dan komited apabila membuat sesuatu yang sesuai dengan jiwa kita. Jangan halang jiwa dan cita-cita kita.

Sekian, terima kasih.


http://wankamarul701.blogspot.com

No comments: