Saturday, February 11, 2012

Amanah Saham Bumiputera (ASB) - Antara 2 Khilaf

Isu halal haram pelaburan Amanah Saham Bumiputera (ASB) sering menjadi perbualan antara kita semua. Walhal hukum membuat pelaburan ini telah dikeluarkan sejak tahun 2008 lagi oleh Majlis Fatwa Kebangsaan yang mengatakan hukumnya adalah harus. Kita sebagai umat Islam sering berdebat isu hukum halal haram walhal bangsa lain sudah maju ke hadapan. Contohnya, orang Jepun sudah boleh mencipta robot yang boleh melambai balik tangannya sekiranya kita melambai tangan ke arah robot tersebut sedangkan kita masih berdebat mengenai perkara-perkara furu'. Sewaktu orang Jepun menyerang Pearl Harbor pada tahun 1941, orang melayu masih dijajah British di mana keadaan orang melayu ketika itu amat lemah dan hidup dalam keadaan kemiskinan.

Serangan tentera Jepun di Pearl Harbor
Kita masih berdebat isu halal haram mengenai sesuatu perkara. Ada juga yang menjadikan modal hukum pelaburan ASB adalah haram untuk membuat jualan emas mereka. Almaklumlah, orang sekarang sedang sibuk berlumba-lumba membeli emas sekarang kerana harga komoditi itu sedang naik sekarang. Anda harus ingat selagi mana ia pelaburan, selagi itu ia harganya mengalami naik turun. Saya telah menyebut mengenai pelaburan ASB sebelum ini. Pada kali ini, saya ingin berkongsi mengenai tulisan Pakdi dalam bukunya Rancang Wang dari Sekarang:

Amanah Saham Bumiputera (ASB) ditubuhkan pada 2 Januari 1990. ASB adalah sejenis amanah saham yang memberikan pendapatan yang konsisten sejak penubuhannya, selari dengan sifatnya sebagai income fund. ASB hanya dikhususkan kepada bumiputera. Operasi ASB tertakluk di bawah Akta Pasaran Modal dan Perkhidmatan 2007 dan garis panduan di bawah seliaan Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) Malaysia.

ASB popular kerana ia adalah instrumen yang memberikan pulangan yang konsisten sehingga ke hari ini, dianggap selamat oleh kebanyakan orang dan tidak mempunyai caj jualan dan jualan balik seperti amanah saham lain yang ditawarkan di pasaran.

Amanah Saham Bumiputera
Orang Islam yang peka kepada isu halal haram bertanyakan status halal haram ini kepada Majlis-majlis Fatwa Negeri, dan ilmuan Islam lainnya. Namun, statusnya terbahagi kepada dua pendapat. Ada Majlis Fatwa Negeri dan ilmuan Islam yang memberikan fatwa harus, dan ada Majlis Fatwa Negeri dan ilmuan Islam yang memberikan fatwa haram.

Pada 3 Februari 2008, Majlis Fatwa Kebangsaan mengeluarkan fatwa harus melabur di ASB. Kira-kira setahun selepas itu, SC dalam satu suratnya kepada perbankan Islam menyatakan ASB masih belum mengikut patuh syarat patuh syariah seperti yang termaktub dalam garis panduan mereka.

Memandangkan fatwa-fatwa yang dikeluarkan ini datang dari institusi dan invidu yang boleh mengeluarkan fatwa, selaku orang awam, kita boleh mengikut salah satu daripada dua pendapat itu yang kita lebih yakin. Hukum Pelaburan ASB jatuh dalam kategori ijtihadi yang mana para ulama' mengeluarkan pendapat mereka berdasarkan kaedah dan disiplin yang dibenarkan Islam.

"Apabila seorang hakim itu menghukum lalu dia berijtihad kemudian menepati kebenaran, baginya dua pahala. Dan apabila dia menghukum lalu berijtihad kemudian menyalahi kebenaran, baginya satu pahala." Riwayat Bukhari dan Muslim.

1 comment:

Anonymous said...

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-negeri/penilaian-semula-hukum-pelaburan-aamanah-saham-nasional-asn-dan-amanah-saham-bumiputera