Monday, July 4, 2011

Kejatuhan Khilafah Uthmaniah


Berita pemansuhan sistem khilafah oleh akhbar Times.

Assalamualaikum w.b.t dan Salam Sejahtera.

Baru-baru ini tanggal 28 Rejab 1432 saya berkesempatan untuk memberi tazkirah di pejabat saya. Kebetulan tarikh ini merupakan tarikh peristiwa hitam kepada umat Islam iaitu peristiwa kejatuhan Khilafah Uthmaniah. Saya sempat menceritakan mengenai detik-detik kejatuhan Khilafah Uthmaniah, sultan-sultan terakhir dan peranan Mustafa Kamal Attaturk dalam menghapuskan sistem pemerintahan Islam. Saya menerima komen-komen berikut selepas memberi tazkirah:

i. Kebaikan Mustafa Kamal Attaturk ialah ia membenarkan kaum wanita untuk bekerja. Sebelum pemerintahan beliau, kaum wanita adalah tidak dibenarkan untuk bekerja.

ii. Walaupun Parti AKP memenangi pilihanraya di Turki baru-baru ini, ini bukanlah bermakna Islam akan naik secara demokrasi kerana demokrasi adalah sistem kafir. Namun, saya mengatakan bahawa saya pernah mendengar ceramah yang mengatakan para ulama' ingin melihat pemerintahan Parti AKP di Turki ketika memenangi piliharaya pada tahun 2002. Ini adalah kerana ada parti Islam yang memenangi piliharaya 1970-an tetapi tidak melaksanakan sistem Islam untuk ekonomi sahaja dan tidak menyeluruh.

iii. Janganlah menyebut Mustafa Kamal Laknatullah, seburuk-buruk beliau pun janganlah meletakkan gelaran kasar 'Laknatullah' kerana kita juga adalah insan biasa.

Setiap kata-kata boleh diterima dan boleh ditolak melainkan kata-kata Nabi Muhammad s.a.w. Wallahua'lam.

Sekian, terima kasih.

English Version

Recently, the date 28 Rajab 1432 I had the opportunity to tazkirah in my office.Coincidentally, this date is the date a black event to the Muslims of the OttomanCaliphate fall events. I could tell about moments of the fall of the Ottoman Caliphate,the last sultans and the role of Mustafa Kemal Attaturk in combating Islamic system of government. I received the following comments after giving tazkirah:

i. Benefits of Mustafa Kemal Attaturk is that it allows women to work. Before his reign,women were not allowed to work.

ii. Although the AKP Party won the elections in Turkey recently, this does not mean that Islam will rise in democracy, because democracy is the system of paganism.However, I say that I have heard talks said the scholars would like to see Turkey's AKP Party rule while winning the election in 2002. This is because some Islamicparties that won 1970 elections but did not implement the Islamic economic systemand not comprehensive.
iii. Do not mention Mustafa Kamal Laknatullah, an evil he shall not put the gross title'Laknatullah' because we are normal human beings.
Every word can be accepted and may be refused unless the words of the Prophet Muhammad Flowers.
Thank you.



4 comments:

insidewinme said...

Hari ini kaum Muslimin berada dalam situasi di mana aturan-aturan kafir sedang diterapkan. Maka realitas tanah-tanah Muslim saat ini adalah sebagaimana Rasulullah Saw. di Makkah sebelum Negara Islam didirikan di Madinah. Oleh karena itu, dalam rangka bekerja untuk pendirian Negara Islam, kelompok ini perlu mengikuti contoh yang terbangun di dalam Sirah. Dalam memeriksa periode Mekkah, hingga pendirian Negara Islam di Madinah, kita melihat bahwa RasulAllah Saw. melalui beberapa tahap spesifik dan jelas dan mengerjakan beberapa aksi spesifik dalam tahap-tahap itu

wankamarul701 said...

Yer.. Islam tidak dapat ditegakkan atas demokrasi mengikut sesetengah pendapat.

Anonymous said...

jika tiada keperluan,maka wanita tdk perlu bekerja...maksudnya...pemerintah berntangungjawb utk memastikan kualiti hidup rakyat dgn menjaga kbjikan rakyat...biara lelaki shja bekerja...permpuan boleh tumpu pd urusan di rumah....namun ada bidang2 yang pmpuan diperluakn seperti perubtan,perguruan dan sbgnya

wankamarul701 said...

Islam menguasai dunia selamat 1,400 tahun termasuk menguasai pendidikan, perubatan dan sebagainya. Sepanjang tempoh itu tiada pun wanita yang bekerja.