Friday, November 26, 2010

Riba

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera,
.
1. Moga-moga Tuan dan Puan berada dalam keadaan sihat walaifiat sentiasa. Semoga Tuan dan Puan sentiasa dikurniakan dengan keberkatan rezeki olehNya selalu. Terima kasih diucapkan kepada Tuan dan Puan kerana terus menjadi pembaca setia di blogspot saya ini. Baiklah, pada kali ini kita akan membincangkan mengenai riba.

2. Saya tidak ingin membahaskan dengan lebih lanjut mengenai riba dari segi perspektif agama seperti makna riba dari segi bahasa atau syarie, jenis-jenis riba. Apa yang kita sudah maklum bahawa riba adalah bayaran tambahan ke atas pinjaman yang dibuat contohnya apabila pinjaman yang dibuat contohnya pinjaman RM10,000 perlu dibayar RM10,500 mengikut tempoh masa tertentu.

3. Memang tidak dapat dinafikan bahawa kita tidak dapat mengelak diri kita daripada mengambil riba pada masa sekarang ini. Bahkan ada hadis mengatakan pada akhir zaman nanti tiada seorang pun yang boleh mengelak daripada mengambil riba dan walaupun dia tidak mengambil riba, dia akan terkena dengan debu-debu riba. Ini dapat dilihat pada masa sekarang melalui pinjaman bank, kad kredit, dan sebagainya.

4. Di sini saya ingin berkongsi cerita semasa saya menghadiri kursus organisasi saya. Penceramah kursus tersebut menceritakan ada peniaga membeli bangunan dengan RM80 juta secara tunai (syarikat dirahsiakan penceramah). Menurut penceramah itu lagi, peniaga tersebut menyatakan bahawa rahsia kejayaan beliau ialah beliau tidak pernah mengambil pinjaman bank sejak beliau memulakan perniagaan kerana bagi beliau semua pinjaman bank adalah RIBA.

5. Daripada kisah ini, dapat kita ambil iktibar bahawa kita perlu memastikan agar urusan kewangan kita sentiasa diberkati. Usahlah ingin mengejar kemewahan dengan tergesa-gesa dengan membuat pinjaman atau pelaburan melalui sumber yang tidak pasti kelak kita yang merana nanti.
.
Sekian, terima kasih.

No comments: