Monday, November 8, 2010

Hidup Berisiko

Assalamualaikum w.b.t.

1. Terima kepada Tuan dan Puan yang masih setia dan terus membaca blog saya ini. Semoga pembacaan Tuan dan Puan dapat menghidupkan laman blogspot saya ini. Semoga Tuan Puan dapat meneruskan pembacaan Tuan Puan di blogspot ini.
.
2. Pada kali ini saya akan membincangkan mengenai topik menarik iaitu 'Hidup Berisiko'. Apakah itu risiko? Risiko akan menjadi peluang kepada kita sekiranya ia memberi manfaat atau keuntungan kepada kita dan memberi ancaman sekiranya ia memberi keburukan atau kerugian kepada kita.
.
3. Sememangnya, hidup kita kini sentiasa berdepan dengan risiko tidak kira sama ada kita ini kerja makan sendiri ataupun kerja sendiri. Yang membezakannnya ialah kerja sendiri mempunyai risiko yang lebih tinggi berbanding dengan kerja makan gaji tetapi pendapatannya adalah lebih lumayan daripada kerja makan gaji. Kerja makan gaji mungkin berisiko sekiranya syarikat gulung tikar, majikan membuang pekerja dan sebagainya. Bagaimana sekiranya seseorang ditimpa kemalangan? Sudah tentu seseorang tidak boleh membuat sebarang kerja dan sumber pendapatan tidak boleh dicari.
.
4. Dalam menghadapi kehidupan ini, kita perlulah mempunyai simpanan sekurang-kurangnya 6 bulan gaji pendapatan kita bagi menghadapi sebarang musibah. Contohnya, gaji kita RM3000 sebulan dan kita perlu mempunyai simpanan kecemasan kita sekurang-kurangnya RM18,000. Kita mungkin berhenti kerja atau diberhentikan, ditimpa kemalangan , sakit atau sebagainya pada suatu hari nanti. Sekiranya musibah ini berlaku, siapa mahu membayar ansuran-ansuran bulanan anda? Bagaimana sekiranya anda langsung tidak mempunyai simpanan sendiri? Fikir-fikirkanlah.
.
5. Kita juga perlu mempunyai insurans ataupun takaful bagi menghadapi sebarang musibah. Sebagai contoh, memasuki mana-mana skim perlindungan dengan ansuran bulanan RM100-RM250 bergantung kepada pilihan masing-masing. Siapakah yang ingin memberi RM50,000 sewaktu anda ditimpa kemalangan melainkan anda mencarum di dalam perlindungan insurans atau takaful? Oleh itu, kita perlu sentiasa beringat sebelum kena.
.
6. Oleh itu, kita perlu menghadapi sebarang kemungkinan dalam hidup ini. Jangan lupa diri dengan selalu menghabiskan duit pendapatan kita seolah-olah tiada hari esok.
.
Sekian, terima kasih.

No comments: