Sunday, February 3, 2019

Pasar Raya Ikhwan : Alternatif Memboikot Pasar Raya Cina

Gendang untuk memboikot barangan Cina sudah berkumandang pasca PRU-14 setelah Barisan Nasional dikalahkan dalam pilihan raya yang lepas. Harapan Malaysia Baru sudah menjadi Malaysia Celaru. Ya, celaru apabila kedudukan agama Islam dimain-mainkan oleh pemimpin Pakatan Harapan yang didominasi oleh orang-orang bukan Islam khususnya orang-orang Cina. 

Saya rasa usaha untuk memboikot barangan ataupun pasar raya Cina mula 'merebak' ke seluruh masyarakat Melayu kerana marahkan dengan sikap pemimpin kerajaan Cina yang mula menunjukkan belang mereka apabila telah berkuasa. 

Alhamdulillah, orang Melayu sekarang sudah mampu untuk membina rangkaian pasar raya sendiri yang dikenali sebagai Pasar Raya Ikhwan. Jika dahulu, orang Melayu hanya bergegar-gegar untuk memboikot perniagaan orang Cina walhal mereka sendiri masih tidak mempunyai rangkaian perniagaan mereka sendiri.

Saya difahamkan bahawa jenama Ikhwan ini adalah serpihan daripada al-Arqam dahulu yang mempunyai rangkaian perniagaan bukan sahaja di tanah air Malaysia malah Berjaya mengembangkan perniagaan mereka ke seluruh Asia Tenggara khususnya bahan-bahan makanan. Rangkaian perniagaan al-Arqam ini sangat hebat dan asetnya pada tahun 1990-an adalah berjumlah RM300 juta sebelum ianya diharamkan!

Di sini, saya membelanjakan gambar-gambar Pasar Raya Ikhwan di Sungai Buloh yang saya pergi baru-baru ini. Jom, kita mulakan boikot perniagaan orang Cina sekarang!

Antara Barangan Dapur Dijual


 Barangan Produk Adabi yang Original Boleh Didapati Di Sini


 Antara Makanan Kering yang Dijual


Produk Mee Keluaran Ikhwan - Tak Perlu Lagi Beli Mee Cina


Coklat Keluaran Ikhwan


Ikhwan TV



Pasar Raya Ikhwan di Sungai Buloh

No comments: