Saturday, January 22, 2011

Kita Tidak Perlu Malu untuk Berniaga

Assalamualaikum w.b.t. dan Salam Sejahtera,

1. Pada kali ini, saya akan membincangkan perihal mengenai masalah malu untuk berniaga. Sememangnya dalam menjalankan perniagaan seseorang perlu 'muka tebal' dan 'ayat manis' apabila menjual sesuatu barang. 2 perkara ini jarang ada pada orang melayu yang menyebabkan mereka gagal berjaya dalam perniagaan walaupun barangan mereka adalah berkualiti.

2. 'Muka tebal' pula ialah kita tidak perlu malu untuk menjual barangan kita. Tidak kira di mana kita menjual sama ada di kaki lima, pasar malam, kedai makan dan lain-lain lagi. Malu menjual menyebabkan banyak perniagaan itu gagal. 'Ayat manis' pula menuntut kita supaya pandai berkomunikasi dengan baik dengan pelanggan. Sememangnya dalam perhubungan awam, seseorang perlu mempunyai gaya komunikasi yang baik untuk menarik perhatian pelanggan dan bukannya menipu pelanggan!

3. FAMA telah ditubuhkan bagi memasarkan hasil pertanian yang diusahakan oleh orang-orang melayu kerana orang melayu tidak boleh memasarkan hasil pertanian mereka sendiri. Orang melayu hanya mengeluarkan hasil barangan pertanian dan tidak terlibat dalam penjualan barangan mereka sendiri secara langsung.

4. Sewaktu saya mengikuti kursus organisasi saya, penceramah menceritakan sebahagian pasar raya besar yang dimiliki kaum cina di Malaysia diberi tanggungjawab bagi memasarkan produk-produk yang diusahakan oleh orang melayu. Akan tetapi, mereka menggunakan 'taktik halus' dalam memasarkan barangan ini.

5. Bagaimana caranya? Ketinggian rak meletak barang jualan di pasar raya adalah 7 kaki. Kebiasaan psikologi manusia sewaktu membeli-belah adalah melihat barangan di rak dalam lingkungan atau range 3-5 kaki sahaja dan tidak melihat barang jualan yang diletak di bawah sekali dan di atas sekali. Ini menyebabkan produk atau barangan orang melayu gagal dijual di pasar raya. Anda mesti perasan situasi ini ketika anda membeli-belah di pasar raya bukan? Ini menyebabkan perniagaan orang melayu pun tidak dapat berkembang.



6. Oleh itu, sikap malu tidak bertempat ini perlu dikikis daripada orang melayu itu sendiri untuk maju ke hadapan. Usah mengharapkan orang lain untuk maju ke hadapan. Sikap malu itu merupakan perkara normal dalam diri seseorang apabila menjual. Kelak ia akan terhakis jua.

Sekian, terima kasih.

No comments: