Thursday, July 9, 2020

Diari



Tajuk saya ringkas sahaja pada kali ini iaitu – diari. Diari merupakan catatan harian kita. Apatah lagi peristiwa-peristiwa penting yang berlaku dalam hidup kita. Ia mungkin menjadi kenang-kenangan kita ketika kita sudah mencapai usia tua nanti. Ataupun menjadi tatapan kepada ahli keluarga kita setelah kita meninggal dunia nanti.

Adakah anda mempunyai diari Saya mula terfikir atau mungkin berfikir untuk menulis diari sekarang ketika usia menjengah pertengahan 30-an. Niat ini mula terdetik apabila saya memikirkan semula peristiwa-peristiwa penting dalam hidup saya. Tidak kira peristiwa sama ada peristiwa manis atau pahit dalam hidup kita. Semuanya perlu dilakar dalam bentuk tulisan.

Contohnya, saya mula terfikir bilakah saya mula-mula mendaftar di Universiti Malaya untuk master, bilakah saya present tesis, dan sebagainya. Catatan-catatan ini penting untuk saya merujuknya di kemudian hari. Biarpun telah berasa lambat untuk bermula, tetapi ianya masih boleh lagi untuk dijalankan sekarang.

Sepanjang hidup saya, saya hanya menulis diari untuk kelas Bahasa Inggeris saya ketika berada di Tingkatan Lima di Koleh Islam Sultan Alam Shah, Klang. Guru Bahasa Inggeris saya ketika itu Miss Lin mewajibkan semua pelajar membuat catatan harian dalam Bahasa Inggeris. Bukan apa. Untuk membiasakan kami untuk menulis Bahasa Inggeris setiap hari. Buku catatan harian ini pula akan disemak pada setiap minggu. Tidak kurang juga ada rakan-rakan meluahkan perasaan dalam buku ini. Hahaha...

Bagaimana dengan anda? Adakah anda telah mempunyai diari. Kalau sudah bermula, Alhamdullilah.. dan sekiranya masih belum boleh bermula sekarang. Tiada istilah lambat untuk bermula bagi mencapai sesuatu kejayaan.

Wallhua’lam.

No comments: